Vyhodnotenie pripomienkového konania k materiálu
"Návrh východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až
2010" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spôsob pripomienkového konania: bežný/zjednodušený/skrátený
postup - dôvod: |
skrátený |
|
|
|
|
|
Zoznam oslovených subjektov: |
|
|
Povinne pripomienkujúce subjekty |
|
|
Počet oslovených subjektov: |
56 |
|
|
Zaslali do stanoveného termínu: |
43 |
|
|
Zaslali po termíne: |
0 |
|
|
Vôbec nezaslali: |
13 |
|
|
Subjekty, ktoré nemali
pripomienky: |
21 |
|
|
|
|
|
Počet vznesených pripomienok: |
47 |
|
|
Počet akceptovaných: |
19 |
|
|
Počet neakceptovaných, z toho
počet zásadných - ktoré subjekty |
28, z toho zásadné 2 (Košický
samosprávny kraj, ZMOS) |
|
|
|
|
|
|
Rozporové konanie (s kým, kedy,
na akej úrovni, s akým výsledkom): |
MP SR, 16.4.2007, na úrovni
generálnych riaditeľov, MP SR po prerokovaní ustúpilo od pripomienky |
|
|
|
|
Počet odstránených pripomienok: |
2 |
|
|
|
Počet neodstránených
pripomienok: |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vyhodnotenie pripomienkového konania |
|
|
Rezort |
Pripomienka |
Typ |
Vyh. |
Spôsob vyhodnotenia |
|
Kancelária prezidenta SR |
Limity
pre kapitolu KP SR na rok 2008 a 2009
sú nepostačujúce, podrobnejšie zdôvodnenie predložia osobitne. |
O |
N |
Materiál
neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu
B.1. návrhu uznesenia vlády SR. |
|
Ústavný
súd SR |
Materiál
neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
Generálna
prokuratúra SR |
Materiál
nestanovuje konkrétne limity príjmov a výdavkov jednotlivých kapitol.
Navrhujú ponechať limit príjmov kapitoly GP SR na úrovni roku 2007 a limit
kapitálových výdavkov na úrovni roku 2006. |
O |
N |
Materiál
neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu
B.1. návrhu uznesenia vlády SR. |
|
Ministerstvo
zahraničných vecí SR |
Materiál
neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
Ministerstvo
obrany SR |
1.
Doplniť materiál o limity príjmov a výdavkov jednotlivých kapitol. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
|
2.
Predĺžiť termín v bode B.2. návrhu uznesenia vlády SR. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
|
3.
V bode B.2. návrhu uznesenia vypustiť slovo "rozpis". |
O |
A |
Text
upravený. |
|
|
4.
Zjednotiť termíny predloženia návrhu rozpočtu kapitol v návrhu uznesenia
vlády a v predkladacej správe. Aktualizovať text poslednej vety v jedenástom
odseku predkladacej správy. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
Text predkladacej správy upravený. |
|
Ministerstvo
spravodlivosti SR |
1.
Upozorňuje na nesúlad termínov predloženia rozpisu návrhu rozpočtu
jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
|
2.
Pripomienky k návrhu príjmov a výdavkov kapitoly MS SR. |
O |
N |
Materiál
neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu
B.1. návrhu uznesenia vlády SR. Pripomienka je nad rámec predkladaného
materiálu. |
|
Ministerstvo hospodárstva SR |
1.
Upozorňuje na nesúlad termínov predloženia rozpisu návrhu rozpočtu
jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
|
2.
Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za
kapitoly, nepovažuje za vhodné rokovať o východiskách vo vláde. Odporúča
doplniť tabuľku limitov kapitol a vypustiť bod B.1 v návrhu uznesenia. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
|
3. Nesúhlasí so
skráteným časovým rozpätím prípravy návrhu rozpočtu za kapitoly, ktoré bolo
skrátené na dva týždne. Odporúča upraviť termín v bode B.2 návrhu uznesenia
na štyri týždne po schválení vládou. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
Ministerstvo kultúry SR |
Upozorňuje na
rozpor termínov v uznesení vlády a v Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu
verejnej správy na roky 2008 až 2010. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
Ministerstvo
školstva SR |
1.
Žiada zosúladiť termíny predloženia rozpisu limitov kapitol v predkladacej
správe a v návrhu uznesenia. |
Z |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
|
2.
Žiada zmeniť termín v bode B.2 na termín "do 30 dní po schválení
vládou". |
Z |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
Ministersvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR |
Odporúča
zosúladiť termín prípravy rozpočtu v predkladacej správe s termínom v návrhu
uznesenia a tento predĺžiť o 7 dní. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
Úrad priemyselného vlastníctva SR |
Upozorňuje
na nejednoznačnosť termínu predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých
kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
Národná banka Slovenska |
1.
V časti 1. materiálu odporúča upraviť nesprávne údaje o makroekonomických
predpokladoch v porovnávacej tabuľke. |
O |
N |
Porovnávacia
tabuľka uvádza správne údaje o makroekonomických predpokladoch. |
|
|
2.
Odporúča doplniť makroekonomické predpoklady na rok 2010. |
O |
A |
Text
upravený. |
|
|
3.
Odporúča zosúladiť tvrdenia v predkladacej správe a tabuľkovom prehľade k
zmenám v makroekonomických predpokladoch v porovnaní s Rozpočtom verejnej
správy na roky 2007 až 2009, Konvergenčným programom na roky 2006-2010 a
Východiskami rozpočtu verejnej správy na roky 2008-2010. |
O |
A |
Text
upravený. |
|
|
4.
Odporúča doplniť argumenty pre plánovanú rozloženú a rovnomernú konsolidáciu
v rokoch spomalenia dynamiky HDP. Nesúhlasí s tvrdením, že vláda zvyšuje
konsolidačné úsilie v porovnaní s Rozpočtom verejnej správy na roky 2007 až
2009 a Konvergenčným programom na roky 2006-2010. |
O |
A |
Text
upravený. |
|
|
5.
V časti 2. materiálu zosúladiť údaje o deficite verejnej správy a centrálnej
vlády za rok 2006 s aktuálnou EDP notifikáciou deficitu a dlhu. |
O |
A |
Text
upravený. |
|
|
6.
V časti 3. materiálu upraviť text, keďže v predkladacej správe sa uvádza, že
prognózy vychádzajú z platnej legislatívy a zároveň je uvedené aj zohľadnenie plánovaného zvýšenia sadzby
dane za cigarety v prognóze spotrebných daní. |
O |
A |
Text
upravený. |
|
|
7.
Doplniť predbežný odhad príjmov zo zdanenia energetických výrobkov a
elektriny v súvislosti so záväzkom SR vypracovať takúto právnu úpravu. |
O |
N |
Z
dôvodu, že v súčasnosti nie je schválená legislatíva týkajúca sa
energetických výrobkov. |
|
|
8.
Doplniť argumenty k zníženiu výberu dane z príjmov fyzických osôb. |
O |
N |
MF
SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti
na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. |
|
|
9.
V časti 4. doplniť spôsob a nástroje konsolidácie, t.j. dosiahnutia
strednodobého fiskálneho cieľa - deficitu na úrovni 0,84% HDP v roku 2010. |
O |
N |
Konkrétne
spôsoby a formy konsolidácie budú obsiahnuté v návrhu rozpočtu verejnej
správy na roky 2008 až 2010. |
|
|
10.
Materiál neposkytuje pohľad na vylepšenie konsolidačného úsilia v zmysle
metodiky Paktu rastu a stability požadujúcej každoročné zníženie
štrukturálneho deficitu minimálne o 0,5% HDP. Doplniť samostatnú časť k
odporúčaniam Európskej komisie pri schvaľovaní Konvergenčného programu a
prehľadu napĺňania týchto odporúčaní. |
O |
N |
Uvedené
by malo byť predmetom samostatného analytického materiálu, nie východísk. |
|
|
11.
Navrhuje zreálniť predpoklady a vytvoriť rezervy v rámci hospodárenia sektora
verejnej správy, napr. vzhľadom na uvažované vyrovnané hospodárenie obcí,
pričom v roku 2006 sa predpokladá deficit obcí -4,7 mld. Sk, podobne aj u
iných subjektov sa predpokladá zhoršenie salda. |
O |
N |
MF
SR na základe analýzy výsledkov za rok 2006 nepovažuje za potrebné vytvárať
rezervu v rámci hospodárenia sektora verejnej správy v súvislosti s
hospodárením obcí, jedná sa o jednorazový efekt. |
|
|
12.
V prehľade čerpania prostriedkov na financovanie nákladov dôchodkovej reformy
je rozdiel v údaji za rok 2006, materiál uvádza 19,2 mld. Sk, podľa údajov
NBS bolo čerpaných 17,8 mld. Sk. Vysvetliť rozdiel. |
O |
N |
Údaj
je správny. |
|
|
13.
Doplniť materiál o informáciu, z akých zdrojov MF SR predpokladá úhradu
nákladov dôchodkovej reformy v roku 2010. |
O |
A |
Materiál
obsahuje informáciu o krytí týchto nákladov. |
|
Slovenská
akadémia vied |
1.
Termín predloženia rozpisu limitov za kapitoly "do 30.4.2007"
uvedený v predkladacej správe je nereálny. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
|
2.Termín
predloženia rozpisu v bode B.2 návrhu uznesenia vlády je takisto nereálny.
Navrhuje predĺžiť na 28 dní od schválenia východísk vládou. |
O |
A |
V
nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. |
|
|
3.
V materiáli chýbajú údaje o limitoch jednotlivých rozpočtových kapitol. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
Sociálna
poisťovňa |
V
časti 4.2. sú uvedené predpokladné objemy finančných prostriedkov určených na
krytie výpadku príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu zavedenia II. piliera
dôchodkového sporenia, ktoré nie sú v súlade s údajmi Sociálnej poisťovne na
rok 2007 ani s údajmi v podkladoch na zostavenie fiškálneho rámca rozpočtu
verejnej správy na roky 2008,2009 a 2010. |
O |
N |
Spresnenie
bude predmetom ďalších rokovaní. |
|
Bratislavský samosprávny kraj |
1.
Navrhuje odôvodniť zmeny hodnotových vyjadrení dane z príjmov fyzických osôb
oproti predchádzajúcim predpokladom. |
O |
N |
MF
SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti
na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O
tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho
tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. |
|
|
2.
Uviesť z akých podkladov a akým spôsobom MF SR dospelo k návrhu výšky schodku
rozpočtu verejnej správy za jednotlivé roky. |
O |
A |
Výška
schodkov rozpočtu verejnej správy na jednotlivé roky je stanovená v súlade s
platným Konvergenčným programom, spôsob je uvedený v prílohe č. 1. |
|
Košický samosprávny kraj |
V
údajoch aktuálnej prognózy dane z príjmov fyzickej osoby oproti schválenému
rozpočtu verejnej správy na roky 2007 až 2009 je rozdiel, v roku 2008 je
aktuálna prognóza pre VÚC nižšia o 0,440 mld. Sk a v roku 2009 o 0,752 mld.
Sk, čo by malo byť v zmysle materiálu kompenzované vyšším výnosom dane z
príjmov právnických osôb, tieto však nevstupujú do príjmov VÚC. Navrhuje
riešiť tento dopad zmenou legislatívy. |
Z |
N |
MF
SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti
na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O
tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho
tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. |
|
Únia miest Slovenska |
1.
Upozorňuje na nižšiu prognózu dane z príjmov fyzických osôb oproti pôvodným
predpokladom, navrhuje posilniť podiel miest, obcí a VÚC napr. formou
mimoriadnej dotácie z podielu štátu na tejto dani. |
O |
N |
MF
SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti
na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O
tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho
tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. |
|
|
2.
Upozorňuje na možnosť zvyšovania deficitu z titulu niektorých zákonných
opatrení, napr. úprava vodného a stočného. |
O |
N |
Uvedené
bude predmetom diskusie v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na
roky 2008 až 2010. |
|
Združenie miest a obcí Slovenska |
1.
Upozorňuje na nižšie aktualizované prognózy výnosu dane z príjmov fyzických
osôb oproti pôvodným predpokladom. |
O |
N |
MF
SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti
na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O
tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho
tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. |
|
|
2.
Upozorňuje na nedoriešené otázky presunu kompetencií na územnú samosprávu,
napr. majetkovoprávne vzťahy k nehnuteľnému majetku presunutému v oblasti
školstva. Navrhuje doplniť návrh uznesenia o úlohu pre Slovenský pozemkový
fond zabezpčiť proces uzatvárania zmlúv o zámenách neusporiadných pozemkov
delimitovaných na obce pri presune kompetencií s pozemkami vo vlastníctve
štátu na základe jednotnej metodiky. |
Z |
N |
Pripomienka
je nad rámec predkladaného materiálu. |
|
|
3.
V prípade zapojenia ekologických daní do daňového systému SR žiada zabezpečiť
podiel obcí na ich výnose za účelom preventívnych opatrení. |
O |
N |
Súčasný
súbor daní vchádzajúcich do štruktúry príjmov obcí sa vyznačuje najvyššou
dynamikou rastu, MF SR nevidí priestor na presun ďalších daní do samospráv. |
|
Združenie samosprávnych krajov |
Uviesť
riešenie krytia schodku vzniknutého VÚC z titulu poklesu príjmov fyzických
osôb. VÚC žiadajú zvýšenie percentuálneho podielu na tejto dani z 23,5 % na
27 %. |
O |
N |
Nejedná
sa o výpadok, ale len o aktualizáciu prognózy. Súčasný súbor daní
vchádzajúcich do štruktúry príjmov obcí sa vyznačuje najvyššou dynamikou
rastu. |
|
Zväz poľnohospodárskych družstiev a obchodných spoločností SR |
Absencia
údajov za jednotlivé kapitoly. Navrhujú akceptovať maximálnu výšku priamych
platieb v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva SR. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR |
Materiál
neobsahuje rozpracovanie limitov pre jednotlivé kapitoly. |
O |
N |
Limity
budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|