Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Štefanovičova 5, 817 82 Bratislava, IČO: 00151742. www.mfsr.sk

[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...


Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.

Pokračovanie obsahu:


Začiatok stránky, titulka:

Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015

Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015 je prvýkrát zostavený v zmysle ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Je vypracovaný v intenciách  Programového vyhlásenia vlády SR, v ktorom jednou z kľúčových úloh vlády SR je konsolidovať verejné financie tak, aby deficit verejných financií bol v roku 2013 pod tromi percentami HDP.

Vláda SR sa zameriava na také opatrenia, ktoré v snahe o zníženie deficitu verejných financií budú čo najmenej pôsobiť na spomalenie ekonomickej aktivity a hospodárskeho rastu Slovenska a nebudú predstavovať neúmerne veľký dopad na najzraniteľnejšie vrstvy spoločnosti.

Primárnym cieľom vlády SR v oblasti konsolidácie verejných financií je zníženie deficitu verejných financií na 2,9 % HDP v roku 2013 tak, aby Slovensko dodržalo svoje záväzky voči Európskej únii vyplývajúce z Paktu stability a rastu. Na nasledujúce roky sú cielené deficity na úrovni 2,4 % HDP v roku 2014 a 1,9 % HDP v roku 2015. 

Predpokladom pre splnenie uvedených cieľov je dodržanie stanoveného deficitu verejnej správy na rok 2012 vo výške 4,6 % HDP. Na základe v súčasnosti dostupných informácií o pozitívach a negatívach rozpočtu by bez dodatočných opatrení deficit v roku 2012 narástol na úroveň 5,3 % HDP.

Identifikované riziká rozpočtu, najmä nerozpočtovanie viacerých výdavkových položiek a nadhodnotenie niektorých príjmov dokazujú, že rozpočtovaný cieľ nie je možné  naplniť v rámci parametrov schválených minulou vládou. Súčasná vláda však aj napriek nepriaznivému vývoju rozpočtu deklaruje, že dodrží rozpočtový cieľ na tento rok, čo si vyžaduje prijať dodatočné opatrenia v objeme takmer pol miliardy eur.

Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015 vychádza z návrhu východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015 a je zostavený na základe aktuálnej prognózy makroekonomického vývoja a daňových a odvodových príjmov. Z pohľadu konsolidačných opatrení sú v návrhu rozpočtu zapracované vplyvy prijatých opatrení
vlády SR, ktoré boli schválené, resp. sú predmetom rokovania Národnej rady SR. Konkrétne novela zákona o sociálnom poistení; o osobitnom odvode finančných inštitúcií; o spotrebnej  dani z  tabakových výrokov; o správnych poplatkoch; zákon o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach. V návrhu rozpočtu je zapracované zvýšenie príjmov z odvodu z hazardných hier z pripravovanej novely zákona o hazardných hrách.

V návrhu rozpočtu nie sú zapracované žiadne prioritné výdavky jednotlivých kapitol štátneho rozpočtu.

Zapracovaním uvedených parametrov do návrhu rozpočtu verejnej správy vychádza schodok rozpočtu verejnej správy v roku 2013 na úrovni 3,7 % HDP, v roku 2014 3,2 % HDP a 2,7 % HDP v roku 2015. 

Na splnenie stanovených cielených deficitov je preto potrebné prijať dodatočné opatrenia v roku 2013 v celkovej výške 629,3 mil. eur, v roku 2014 vo výške 647,2 mil. eur a v roku 2015 vo výške 665,1 mil. eur.

V ďalšom procese prípravy rozpočtu ministerstvo financií predloží jeho aktualizovaný návrh, ktorý bude spĺňať deklarované ciele vlády v oblasti verejných financií.

Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti ustanovuje pre zvýšenie transparentnosti verejných financií povinnosť zverejňovať spolu s rozpočtom dva nové analytické ukazovatele: implicitné záväzky a daňové výdavky.

Implicitné záväzky sú definované ako rozdiel medzi očakávanými budúcimi výdavkami subjektov verejnej správy a očakávanými budúcimi príjmami subjektov verejnej správy, ktoré nie sú súčasťou dlhu verejnej správy. Sú to najmä záväzky v sektore sociálnych vecí, zdravotníctva a školstva spojené so starnutím populácie. Bez zmeny politík by dosiahli úroveň 342% HDP. Zrealizovanie všetkých vládnych opatrení ich zníži na hodnotu 204% HDP. Najväčšou mierou sa na tomto pozitívnom vývoji podieľajú zmeny v dôchodkoch.

Daňové výdavky sú odchýlky medzi platným daňovým systémom a hypotetickým daňovým systémom, ktorý by neobsahoval žiadne daňové úľavy (suma selektívnych daňových úľav). V roku 2010 dosiahla úroveň daňových výdavkov 1,3 mld. Eur (2,0% HDP). Rozpočet na roky 2013-2015 predpokladá prijatie konsolidačných opatrení, ktoré významne znižujú úroveň daňových výdavkov. V roku 2013 poklesnú o 0,4% HDP (268 mil. Eur).

Koniec obsahu.


MENU:

Nachádzate sa tu:

  1. Médiá
  2. Tlačové správy
  3. Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015

Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.

Pokračovanie menu:

ZOZNAM SEKCII:

VYHĽADÁVANIE NA WEB SÍDLE:


PÄTIČKA:

Portály MFSR

Projekty MF SR

Ministerstvo financií
Slovenskej republiky

Štefanovičova 5
P. O. BOX 82
817 82 BRATISLAVA
IČO: 00151742

+421 2 5958 1111
podatelna@mfsr.sk

Všetky kontakty

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.