[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky dnes schválili v prvom čítaní päť zákonov, ktoré pripravilo Ministerstvo financií SR. Parlament podporil zaokrúhľovanie jedno a dvojcentových mincí, rozvoj trhu s krytými dlhopismi, zjednodušenie podávania účtovných dokumentov v elektronickej podobe, zmenu hodnotenia daňových subjektov (tzv. index daňovej spoľahlivosti), či zmenu a posilnenie kompetencií finančnej správy pri vyšetrovaní trestných činov. Druhým čítaním prešiel zákon, ktorý upraví procesy pri pláne obnovy.
ZAOKRÚHĽOVANIE EUROMINCÍ
Zákon zavádza zaokrúhľovanie 1 a 2 eurocentových mincí. Povinné zaokrúhľovanie bude iba pri hotovostnom platobnom styku, pri bezhotovostnom sa ceny zaokrúhľovať nebudú. Príjemcovia platieb budú aj naďalej povinní prijať hotovosť v 1 a 2 eurocentových minciach, to znamená, že tieto mince zostanú na Slovensku všeobecne akceptovaným zákonným platidlom. Schválením zákona sa Slovensko pridá k ďalším piatim krajinám eurozóny, ktoré už obmedzili používanie najmenších euromincí v hotovostnom platobnom styku (Fínsko, Holandsko, Belgicko, Írsko a Taliansko).
Zaokrúhľovaním sa ale obeh a používanie najmenších mincí obmedzí, čím sa zjednoduší vydávanie mincí v obchodoch. Podnikateľom a verejnosti za znížia náklady pre poplatky bánk za vloženie týchto mincí. Bude to mať aj pozitívny efekt na životné prostredie vďaka znižovaniu použitia obalového materiálu a počtu prepráv malých mincí.
Príklady zaokrúhľovania ako aj tabuľku s presným zaokrúhľovaním nájdete na konci článku.
ELEKTRONICKÉ ÚČTOVNÍCTVO
Cieľom návrhu novely zákona je zvýšiť transparentnosť, prehľadnosť a najmä zjednodušiť účtovné závierky právnických osôb vo verejnej časti Registra účtovných závierok.
Všetky účtovné dokumenty budú ukladané v elektronickej podobe, čo zjednoduší ich archivovanie a najmä odstráni chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov. Proces elektronizácie účtovných záznamov sa zjednoduší, keďže na ich spracovanie z listinnej do elektronickej podoby bude možné použiť okrem zaručenej konverzie aj skenovanie. Navyše niektoré listinné účtovné záznamy prevedené do elektronickej podoby sa už nebudú musieť archivovať v listinnej podobe.
BENEFITY PRE SPOĽAHLIVÉ SUBJEKTY
Vďaka tomuto zákonu sa vytvoria nové efektívne nástroje v boji proti daňovým podvodom. Zmenou má prejsť aj hodnotenie daňových subjektov, tzv. index daňovej spoľahlivosti. Daňové subjekty, ktoré budú zodpovedne pristupovať k daňovým povinnostiam (napr. včasné podávanie daňových priznaní a platenie dane), budú odmeňované benefitmi.
Daňovo nespoľahlivé osoby budú vylúčené z možnosti byť štatutárom alebo členom štatutárneho orgánu, členom dozorného orgánu, alebo prokuristom vo všetkých obchodných spoločnostiach a družstvách. Tým sa očistí podnikateľské prostredie a skvalitní výber daní.
S cieľom znižovania administratívnej záťaže zákon ruší osvedčenia o registrácii tzv. kartičky.
LEPŠÍ TRH S KRYTÝMI DLHOPISMI
Tento zákon harmonizuje právny rámec krytých dlhopisov, ktoré musia spĺňať štrukturálne požiadavky (mechanizmus dvojitej ochrany, zabránenie automatickému zosplatneniu v prípade úpadku, vysoká kvalita aktív v krycom súbore, ich oddelenie a vyňatie z majetkovej podstaty v prípade úpadku, jednotné európske označovanie ai.). Kryté dlhopisy tak budú vyhovovať európskym štandardom a požiadavkám trhu a obmedzia sa potenciálne riziká a slabé miesta v oblasti finančnej stability.
VIAC KOMPETENCIÍ PRE FINANČNÚ SPRÁVU
Návrh zákona novelizuje na základe poznatkov z praxe niektoré ustanovenia o pôsobnosti orgánov finančnej správy, resp. oprávnenia ozbrojených príslušníkov finančnej správy. Dochádza k presunu kompetencie v oblasti vyšetrovania trestných činov príslušníkov finančnej správy a zamestnancov finančného riaditeľstva z Kriminálneho úradu finančnej správy na Finančné riaditeľstvo SR. Posilňujú sa kompetencie Kriminálneho úradu finančnej správy v boji proti nedovolenému obchodovaniu s omamnými a psychotropnými látkami a so zbraňami a ustanovuje sa oprávnenie príslušníka finančnej správy na snímanie identifikačných znakov (napr. daktyloskopické odtlačky).
PLÁN OBNOVY
Posledný zákon Ministerstva financií SR, ktorým sa dnes budú zaoberať poslanci, je zákon o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti SR (druhé čítanie).
Slovenská a európska ekonomika sa v súvislosti s negatívnymi následkami pandémie prepadla do krízy. Európska komisia preto navrhla vytvorenie Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, ktorý z rozpočtu Európskej únie podporí investície a reformy v členských štátoch.
Návrh zákona zavádza právnu úpravu v SR, ktorá upraví vzťahy pri vykonávaní mechanizmu, pri poskytovaní prostriedkov mechanizmu, pôsobnosť orgánov štátnej správy a práva a povinnosti fyzických a právnických osôb a zodpovednosť za porušenie podmienok pri poskytovaní prostriedkov mechanizmu.
Mechanizmus je súčasťou Nástroja EÚ pre ďalšie generácie (Next Generation EU).
Linky na schválené zákony:
Tabuľka s príkladmi zaokrúhľovania platených cien:
Cena v € pred zaokrúhlením |
|
Cena v € po zaokrúhlení |
Poznámka |
0,01 |
|
0,05 |
Cena do 0,01 € vrátane, ktorá by sa zaokrúhlila na 0,00 €, sa zaokrúhli nahor, na 0,05 € |
0,02 |
|
0,05 |
Cena do 0,02 € vrátane, ktorá by sa zaokrúhlila na 0,00 €, sa zaokrúhli nahor, na 0,05 € |
0,03 |
|
0,05 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,04 |
|
0,05 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,05 |
|
0,05 |
Cena sa nezaokrúhľuje |
0,06 |
|
0,05 |
Zaokrúhlenie nadol |
0,07 |
|
0,05 |
Zaokrúhlenie nadol |
0,08 |
|
0,1 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,09 |
|
0,1 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,1 |
|
0,1 |
Cena sa nezaokrúhľuje |
0,11 |
|
0,1 |
Zaokrúhlenie nadol |
0,12 |
|
0,1 |
Zaokrúhlenie nadol |
0,13 |
|
0,15 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,14 |
|
0,15 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,15 |
|
0,15 |
Cena sa nezaokrúhľuje |
0,16 |
|
0,15 |
Zaokrúhlenie nadol |
0,17 |
|
0,15 |
Zaokrúhlenie nadol |
0,18 |
|
0,2 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,19 |
|
0,2 |
Zaokrúhlenie nahor |
0,2 |
|
0,2 |
Suma sa nezaokrúhľuje |
Príklady zaokrúhľovania:
Príklad 1 - platba v hotovosti:
Nákup:
rožok štandard 3x 0,07 0,21 €
Mlieko polotučné 1 l 0,89 €
Tradičné maslo z lahodnej smotany 125 g 1,57 €
Chlieb pšenično ražný konzumný 1000 g 0,99 €
Výsledná cena nákupu pred zaokrúhlením 3,66 €
Zaokrúhli sa až výsledná cena nákupu ak je platená v hotovosti, a to 3,66 € nadol, na 3,65 €.
Kupujúci zaplatí v hotovosti po zaokrúhlení 3,65 €.
Ak by sa celý nákup platil platobnou kartou, výsledná platená cena sa nezaokrúhľuje a kupujúci zaplatí 3,66 €.
Príklad 2 - kombinácia platby v hotovosti a stravnými lístkami:
Výsledná cena nákupu pred zaokrúhlením 48,34 €.
Kupujúci chce zaplatiť dvomi stravnými lístkami v hodnote 3,83 €, spolu 7,66 € a zvyšok doplatiť v hotovosti.
Hodnota stravných lístkov, nakoľko nie je hotovosťou, sa odpočíta z výslednej nezaokrúhlenej ceny nákupu.
Zaokrúhli sa až zvyšná cena nákupu platená v hotovosti, čiže 48,34 – 7,66 = 40,68 €, a to nahor, na 40,70 €.
Kupujúci doplatí v hotovosti 40,70 €.
Výsledná cena nákupu po zaokrúhlení bude 48,36 €.
Príklad 3 - kombinácia platby v hotovosti a platobnou kartou:
a. Výsledná cena nákupu je 48,32 €
Kupujúci chce zaplatiť v hotovosti 20 € a zvyšok platobnou kartou.
20 € sa odpočíta z výslednej hodnoty nákupu, t. j. 48,32 – 20 = 28,32 €.
Kupujúci doplatí 28,32 € platobnou kartou bez zaokrúhlenia.
b. Výsledná cena nákupu je 48,32 €
Kupujúci chce zaplatiť v hotovosti 8,32 € a zvyšok platobnou kartou.
Kupujúci zaplatí 8,30 € (8,32 € sa zaokrúhli nadol) a zvyšok 40,02 € doplatí platobnou kartou bez zaokrúhlenia.
Príklad 4 – reklamácia/vrátenie tovaru a služby:
Výsledná cena nákupu bola 58,42 €, platená v hotovosti, t. j. zaokrúhlená na 58,40 €.
a. Kupujúci reklamuje celý nákup a vracia všetok tovar z bločku/nákupu.
Vrátená mu bude zaokrúhlená suma (tá, ktorá bola v hotovosti zaplatená pri nákupe), t. j. 58,40 €.
b. Kupujúci reklamuje iba jednu položku z nákupu, napr. za 8,42 €.
Vrátená hotovosť sa zaokrúhli, t. j. vráti sa mu 8,40 €.
Príklad 5 - platba za tovar a služby voucherom alebo predplatenou/prepaid (napr. darčekovou) kartou a s doplatkom v hotovosti:
Kupujúci nakúpi tovar spolu za 40 €. Platí predplatenou kartou, ktorá má zostatok 25,01 EUR.
Pokladník vyčerpá kartu a doplatok 14,99 € platený v hotovosti sa zaokrúhli na 15 €.
Príklad 6 - Loyalty transakcie, kde kupujúci platí nazbieranými bodmi plus doplatok (minimálne vo výške pre účely DPH):
Tovar má cenu 500 bodov a doplatok je 10,72 €.
Doplatok v hotovosti sa zaokrúhli na 10,70 €. Doplatok platený bezhotovostne sa nezaokrúhli, kupujúci zaplatí 10,72 €.
Príklad 7 - dobitie Prepaid karty pri pokladni:
Ak zákazník požiada o dobitie Prepaid karty napr. na 100,02 € a chce zaplatiť v hotovosti, nejde o nákup tovaru alebo služby, ale ide o „inú finančnú transakciu“, ktorá nie je pre potreby tohto zákona považovaná za platbu kupujúcim za tovar.
Pri uplatňovaní tohto ustanovenia je potrebné brať do úvahy, že ide o zaokrúhľovanie len fyzicky platenej hotovosti za tovar (keďže cieľom je obmedzenie používania 1 a 2 eurocentových mincí). Akékoľvek prostriedky, ktoré podľa iných právnych predpisov sú považované za hotovosť, sa v tomto prípade za hotovosť nepovažujú.
Koniec obsahu.
Nachádzate sa tu:
Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.
Pokračovanie menu:
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.