Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Štefanovičova 5, 817 82 Bratislava, IČO: 00151742. www.mfsr.sk

[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...


Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.

Pokračovanie obsahu:


Začiatok stránky, titulka:

Štátny rozpočet k záveru januára 2008

Informácia o aktuálnom vývoji štátneho rozpočtu k 31. januáru 2008 (na hotovostnej báze)

1)  Celková charakteristika vývoja
K 31. januáru 2008 dosiahli celkové príjmy štátneho rozpočtu 35,0 mld. Sk, pričom boli realizované výdavky štátneho rozpočtu na úrovni takmer 22,0 mld. Sk. Štátny rozpočet celkovo dosiahol prebytok na úrovni 13,0 mld. Sk. Oproti minulému roku, kedy prebytok štátneho rozpočtu predstavoval 2,9 mld. Sk možno konštatovať medziročné zlepšenie hospodárenia štátneho rozpočtu na úrovni 10,1 mld. Sk, resp. 345,0 %.

Dosiahnuté príjmy štátneho rozpočtu predstavujú 10,1 % plnenie schváleného rozpočtu. Príjmy štátneho rozpočtu sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku zvýšili o 7,8 mld. Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 28,9 %.

Realizované výdavky štátneho rozpočtu predstavujú 5,8 % čerpanie schváleného rozpočtu. Dynamika rastu čerpania výdavkov štátneho rozpočtu je o 26,3 p. b. nižšia ako v minulom roku, kedy dosiahla 17,0 %.

2)  Vývoj príjmov štátneho rozpočtu
Výnos daňových príjmov štátneho rozpočtu dosiahol k 31. januáru 2008 výšku 33,2 mld. Sk, čo predstavuje plnenie schváleného rozpočtu na úrovni 12,2 %. Dynamika rastu daňových príjmov predstavuje 33,8 % (8,4 mld. Sk), pričom v minulom roku to bolo -18,1 % (-5,5 mld. Sk). Nárast daňových príjmov súvisí predovšetkým s rastom HDP, so zvýšením disponibilných príjmov domácností, poklesom nezamestnanosti, rastom zamestnanosti a celkovým zlepšením podnikateľského prostredia.

Celkový výnos dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) dosiahol v prvom mesiaci tohto roka sumu 5 093 mil. Sk. Do obcí a VÚC bolo v januári prevedených 5 714 mil. Sk. Príjmy štátneho rozpočtu na účte Štátnej pokladnice z výnosu DPFO dosiahli z dôvodu presunu decembrového výnosu do obcí a VÚC ku koncu januára zápornú hodnotu vo výške -621 mil. Sk.

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, kedy bol celkový výnos DPFO na úrovni 4 470 mil. Sk, bol zaznamenaný medziročný rast o 622 mil. Sk, t. j. 13,9 %. Do obcí a VÚC sa previedlo o 765 mil. Sk viac ako v rovnakom období minulého roka (medziročný rast 15,5 %). Celkové hotovostné príjmy štátneho rozpočtu z výnosu DPFO boli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka nižšie o 142 mil. Sk.

Výnos dane z príjmov právnických osôb dosiahol v januári 3 094 mil. Sk čo je v porovnaní s rokom 2007 menej o 130 mil. Sk. Z tejto sumy boli na osobitný účel (2 %) prevedené prostriedky vo výške 5 mil. Sk. Dosiahnutá skutočnosť predstavuje plnenie schváleného rozpočtu na úrovni 5,3 % (v roku 2007 predstavoval januárový výnos 6 % celkového ročného hotovostného výnosu).

Výnos dane z príjmov vyberanej zrážkou dosiahol ku koncu januára 2008 výšku 893 mil. Sk. Medziročne poklesol výnos zrážkovej dane ku koncu januára o 12,7 %, čo súvisí s jednorazovou platbou dane z licenčných poplatkov u jedného zo zahraničných investorov v januári predchádzajúceho roka.

Ku koncu januára dosiahol skutočný výnos dane z pridanej hodnoty (DPH) 19 189 mil. Sk, čo predstavuje plnenie schváleného rozpočtu na úrovni 13,5 %. Príjmy z DPH v absolútnom vyjadrení vzrástli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 3 006 mil. Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 18,6 %. V rovnakom období minulého roku zaznamenali príjmy z DPH medziročný pokles o 3,6 %.

Výnos spotrebných daní dosiahol ku koncu januára 10 510 mil. Sk, čo predstavuje plnenie schváleného rozpočtu na úrovni 17,3 %. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka výnos spotrebných daní vzrástol  o 5 766 mil. Sk, t.j. o 121,6 %. Príčinou tohto nárastu je vysoký výnos spotrebnej dane z tabakových výrobkov kvôli efektu predzásobenia.

Nedaňové príjmy dosiahli 1,8 mld. Sk, čo predstavuje plnenie schváleného rozpočtu na úrovni 8,1 %.

Granty a transfery dosiahli 33,7 mil. Sk, čo predstavuje 0,1 % rozpočtovanej úrovne. Prijaté prostriedky z rozpočtu EÚ, ktoré sú súčasťou grantov a transferov, dosiahli za sledované obdobie úroveň 0,2 mil. Sk, pričom v minulom roku to bolo 487,2 mil. Sk. Uvedené predstavuje medziročné zhoršenie čerpania prostriedkov EÚ o 100,0 %.

3)  Vývoj výdavkov štátneho rozpočtu
Bežné výdavky štátneho rozpočtu boli realizované na úrovni 21,9 mld. Sk, čo predstavuje čerpanie schváleného rozpočtu na úrovni 6,4 %. Za rovnaké obdobie minulého roka predstavovalo čerpanie 7,5 % schváleného rozpočtu na rok 2007. Medziročne došlo k zníženiu čerpania bežných výdavkov štátneho rozpočtu o 5,7 %, pričom v minulom roku to bolo zvýšenie o 13,6 %. V absolútnom vyjadrení došlo k poklesu čerpania týchto výdavkov o 1,3 mld. Sk, resp. v minulom roku k nárastu o 2,8 mld. Sk.

Najväčší podiel na čerpaní bežných výdavkov majú bežné transfery, ktoré predstavovali 15,9 mld. Sk. Výdavky spojené s obsluhou štátneho dlhu boli realizované na úrovni 4,0 mld. Sk, čo predstavuje 14,8 %. Čerpanie výdavkov štátneho rozpočtu na obstaranie tovarov a služieb jednotlivými rozpočtovými organizáciami predstavovalo 1,8 mld. Sk, čo predstavuje čerpanie schváleného rozpočtu na úrovni 3,2 %. Čerpanie osobných výdavkov predstavovalo 0,3 mld. Sk.

Celkovo boli realizované kapitálové výdavky na úrovni 0,1 mld. Sk, čo predstavuje čerpanie schváleného rozpočtu na úrovni 0,3 %. Za rovnaké obdobie minulého roka predstavovalo čerpanie 2,8 % schváleného rozpočtu na rok 2007. Medziročne došlo k zníženiu čerpania kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu o 89,9 %, pričom v minulom roku to bol nárast o 255,9 %. V absolútnom vyjadrení došlo k poklesu čerpania týchto výdavkov o 0,9 mld. Sk, resp. v minulom roku k nárastu o 0,8 mld. Sk.

Z pohľadu Ministerstva financií SR je však potrebné zdôrazniť, že v súvislosti s hodnotením plnenia konvergenčného kritéria pre deficit verejných financií je pre Slovenskú republiku prioritné sledovanie rozpočtu v metodike ESA 95, ktorá definuje porovnateľnú základňu medzi členskými krajinami EÚ. Fiškálne vzťahy vyjadrené v tejto metodike (tzn. akruálny princíp) zároveň poskytujú reálnejšie údaje o samotnom vývoji verejných financií, než ako je tomu v prípade sledovania štátneho rozpočtu na hotovostnej báze.

Hlavným cieľom vlády v oblasti fiškálnej politiky pre rok 2008 je udržať deficit verejnej správy (vrátane nákladov na financovanie II. piliera dôchodkovej reformy na úrovni 1,1 % HDP) do úrovne 2,3 % HDP a splniť tak jedno z  kritérií pre prijatie spoločnej európskej meny euro v roku 2009.

4)  Čerpanie štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu k 31. 01. 2008 zo záväzkov  I. programového obdobia
a) Čerpanie prostriedkov štrukturálnych fondov k 31. 01. 2008
K 31. 01. 2008 čerpá Slovenská republika zo záväzkov I. programového obdobia 2004 až 2006 za všetky programové dokumenty prostriedky vo výške 26,7 mld. Sk z celkového záväzku 44,7 mld. Sk, čo predstavuje čerpanie na úrovni  59,66 %.

Celkové čerpanie prostriedkov zo ŠF zostáva k 31. 01. 2008 nezmenené oproti stavu k 31. 12. 2007, nakoľko  sa v januári z dôvodu uzatvárania roka z pohľadu IT a účtovníctva nepredkladali zo strany platobných jednotiek na PO žiadne súhrnné žiadosti o platbu.

b) Čerpanie prostriedkov ISPA/KF a Kohézneho fondu k 31. 01. 2008
Stav čerpania ISPA/KF
K 31. 01. 2008 bolo z celkovej alokácie pre podpísané projekty ISPA/KF prijaté na účty platobného orgánu
9 901,4 mil. Sk,  čo  predstavuje  72,07 %  celkových oprávnených nákladov financovaných z prostriedkov ES (13 737,9 mil. Sk). Zhotoviteľom bolo vyplatených 10 859 mil. Sk prostriedkov ES (suma obsahuje aj predplatenie záverečných 20 % prostriedkov ES zo ŠR), čo predstavuje reálne čerpanie na úrovni 79,04 % celkových oprávnených nákladov financovaných z prostriedkov ES. Podľa podpísaných finančných memoránd a ich schválených dodatkov bude čerpanie pre projekty ISPA/KF prebiehať do konca roku 2010.

Stav čerpania Kohézneho fondu
K 31. 01. 2008 boli z celkovej alokácie pre projekty KF prijaté prostriedky v objeme 4 413,3 mil. Sk, čo predstavuje 27,85 % z celkových oprávnených nákladov financovaných z prostriedkov ES (15 847,1 mil. Sk).

Pre dopravné projekty bolo prijatých 2 940,5 mil. Sk, čo predstavuje 36,20 % z celkových oprávnených nákladov financovaných z prostriedkov ES pre dopravné projekty (8 125 mil. Sk).

Pre projekty životného prostredia bolo prijatých 1 472,3 mil. Sk, čo predstavuje 19,07 % z celkových oprávnených nákladov financovaných z prostriedkov ES pre projekty životného prostredia (7 722,1 mil. Sk).

Platobným jednotkám bolo vyplatených 3 596,9 mil. Sk prostriedkov ES, čo predstavuje reálne čerpanie na úrovni 22,70 % celkových oprávnených nákladov financovaných z prostriedkov ES. Z tejto sumy bolo vyplatených 2 702,6 mil. Sk  pre dopravné projekty a 894,39 mil. Sk pre projekty životného prostredia.

Na základe rozhodnutí EK bude čerpanie pre projekty KF prebiehať do konca roku 2010.

Priebežné plnenie štátneho rozpočtu

 

Koniec obsahu.


MENU:

Nachádzate sa tu:

  1. Médiá
  2. Tlačové správy
  3. Štátny rozpočet k záveru januára 2008

Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.

Pokračovanie menu:

ZOZNAM SEKCII:

VYHĽADÁVANIE NA WEB SÍDLE:


PÄTIČKA:

Portály MFSR

Projekty MF SR

Ministerstvo financií
Slovenskej republiky

Štefanovičova 5
P. O. BOX 82
817 82 BRATISLAVA
IČO: 00151742

+421 2 5958 1111
podatelna@mfsr.sk

Všetky kontakty

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.