Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Štefanovičova 5, 817 82 Bratislava, IČO: 00151742. www.mfsr.sk

[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...


Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.

Pokračovanie obsahu:


Začiatok stránky, titulka:

Efektívnejšia lieková politika

8. august 2019, odkaz na mediálny blog

Ministerstvo zdravotníctva sa zaviazalo ušetriť 50 miliónov eur znížením úhrad liekov. Opatrenie nebolo v navrhovanom znení a termíne realizované. Úsporu 40 miliónov však prinesie vývoj na trhu a nové opatrenie o zoskupovaní liekov. Potenciál ďalších úspor na liekoch odhadujeme na 80 až 100 miliónov eur. Tieto úspory umožnia investície do iných opatrení v zdravotníctve s potenciálom priniesť výrazne lepšie výsledky. Opatreniam v zdravotníctve sa podrobne venujeme v revízií výdavkov na zdravotníctvo, ktorej záverečnú správu predstavíme v októbri.

Cena lieku je zákonom určená ako priemer troch najnižších cien v EÚ. Úhrada zdravotnej poisťovne závisí od ceny daného lieku, ale aj od cien porovnateľných (navzájom zameniteľných) liekov – všetky sú hradené len do ceny najlacnejšieho lieku zo skupiny. Ak si pacient vyberie najlacnejší liek, doplatok je nulový.[1] Ak sa rozhodne pre drahší, rozdiel v cenách si doplatí. Štát takto motivuje pacientov brať generiká a šetriť verejné zdroje.

Doplatky sú na Slovensku relatívne nízke. Priame platby[2] pacientov predstavujú 29% celkových výdavkov na lieky vydávané v lekárňach, priemer EÚ-28 je 34 %.[3] Vo viacerých západných krajinách, ako napríklad vo Veľkej Británii,  pacienti doplácajú na všetky lieky.[4] Okrem priameho šetrenia verejných zdrojov doplatky znižujú spotrebu liekov.[5] Optimálne nastavenie doplatkov by nemalo znížiť prístup obyvateľov k potrebnej liečbe bez ohľadu na ich príjem.

Ministerstvo zdravotníctva sa v rozpočte na rok 2019 zaviazalo ušetriť 50 miliónov eur rozšírením skupín liekov, ktoré sú navzájom porovnávané („Revízia úhrad liekov“). Opatrenie síce vyplývalo z platnej legislatívy, ale bolo založené na spornej metodike. Zaradenie liekov do skupín, v ktorých sú všetky navzájom zameniteľné, nie je priamočiare. Pre obavu z prílišného nárastu doplatkov opatrenie nebolo realizované.

Od 1.7. vstúpila do platnosti revízia úhrad, ktorá prinesie ročnú úsporu 40 miliónov eur. Ide však o iné opatrenie ako bolo plánované v rozpočte. Väčšina úspory nesúvisí s rozšírením skupín navzájom porovnávaných liekov a je daná prirodzeným vývojom na trhu. Úsporu tvorí:

  1. Externé referencovanie, teda nastavenie slovenských cien ako priemer troch najnižších v EÚ. Robí sa 1 – 2 krát ročne, úspora závisí od vývoja cien v zahraničí.
  2. Vstup nových generík a biosimilárnych liekov. Nové lieky kontinuálne vstupujú na slovenský trh. Veľkú úsporu prinesú najmä ak ide o prvú alternatívu k originálnemu lieku po vypršaní patentovej ochrany.
  3. Zníženie cien výrobcami liekov. Externé referencovanie sa používa vo väčšine krajín EÚ. Zníženie ceny na Slovensku ovplyvní ceny výrobcu aj v ďalších krajinách, preto k nemu dochádza len minimálne a je nerealistické očakávať väčšie úspory len v dôsledku konkurenčného boja.
  4. Rozšírenie skupín navzájom porovnávaných liekov, teda predmet pôvodného rozpočtového opatrenia. Nižšia úspora oproti rozpočtu vo výške 10 – 15 miliónov eur vyplýva z konzervatívnejšieho zoskupovania liekov.

Napriek tomu je vo viacerých prípadoch zoskupenie liekov z medicínskeho hľadiska stále problematické. Niektoré prípady MZ rieši nastavením úhrady podľa ceny druhého alebo tretieho najlacnejšieho lieku zo skupiny, namiesto najlacnejšieho. Narúša to princíp zoskupovania liekov a zneprehľadňuje systém. V ostatných prípadoch sa úspora na úhradách zdravotných poisťovní premietne do zvýšenia doplatkov pacientov.

Odporúčanie ďalších opatrení s potenciálom úspor 80 – 100 miliónov eur:

Ako nástroj liekovej politiky je možné aj zvýšiť doplatky pacientov po vzore krajín ako Dánsko, Holandsko a Veľká Británia. Mali by pozitívny vplyv na rozpočet a zníženie nadspotreby liekov. Na druhej strane môžu doplatky pri zlom nastavení obmedziť prístup nízkopríjmových skupín obyvateľstva k liečbe. Na Slovensku je podiel ľudí, ktorí majú nenaplnené zdravotné potreby z finančných dôvodov 7 %, pričom priemer EÚ-28 je 15 %.[7] Pre presnejší návrh je potrebná podrobnejšia analýza.

Opatreniam v zdravotníctve sa podrobne venujeme v revízií výdavkov na zdravotníctvo, ktorej záverečnú správu predstavíme v októbri. Priebežná správa z októbra 2018 obsahuje opatrenia za 139 miliónov eur nielen v liekovej politike, ale aj v prevádzke nemocníc alebo nákupe a spotrebe špeciálneho zdravotníckeho materiálu. Cieľom revízie je zlepšiť výsledky zdravotníctva s existujúcimi zdrojmi. Dôraz kladieme na nákladovú efektívnosť. Navrhujeme úsporné opatrenia, ak sú peniaze alokované neefektívne, a hodnotové opatrenia, kde je možné minúť usporené peniaze tak, aby priniesli čo najvyššiu hodnotu.

Adam Marek, 
Útvar hodnoty za peniaze, MF SR

Ak vás zaujíma naša práca, sledujte nás

Facebook

 

 

[1] Pri špecifických diagnózach platí pacient doplatok aj za najlacnejší liek
[2] Priame platby zahŕňajú doplatky na preskripčné lieky a výdavky na lieky bez receptu
[3] OECD Health at Glance: Europe 2018. Podiel doplatkov je v krajinách EÚ veľmi odlišný – od 16 % v Nemecku po 56 % v Dánsku.
[4] Doplatky majú typicky stanovenú maximálnu výšku a pre ohrozené skupiny obyvateľstva platia rôzne výnimky. Pre lieky podávané v nemocniciach platia iné pravidlá.
[5] WHO: Drugs and Money – Prices, Affordability and Cost Containment, 2003
[6] Odhad vychádza z doteraz realizovaných úspor cez centrálny nákup vo VŠZP a ďalšieho priestoru na jeho rozšírenie.
[7] Eurostat: Self-reported unmet needs for health care

Koniec obsahu.


MENU:

Nachádzate sa tu:

  1. Financie
  2. Hodnota za peniaze
  3. Blogy a komentáre ÚHP
  4. 2019
  5. Efektívnejšia lieková politika

Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.

Pokračovanie menu:

ZOZNAM SEKCII:

VYHĽADÁVANIE NA WEB SÍDLE:


PÄTIČKA:

Portály MFSR

Projekty MF SR

Ministerstvo financií
Slovenskej republiky

Štefanovičova 5
P. O. BOX 82
817 82 BRATISLAVA
IČO: 00151742

+421 2 5958 1111
podatelna@mfsr.sk

Všetky kontakty

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.