Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Opatrenia MF SR: Byrokracia sa môže firmám znížiť

Aktualizované dňa: 04.09.2013 06:00

Balík zásadných zmien viacerých zákonov z oblasti daní a účtovníctva posunula Národná rada SR do druhého čítania. Hlavnými cieľmi týchto legislatívnych opatrení je zníženie administratívnej záťaže podnikateľov.

Menej byrokracie

Napríklad navrhované zavedenie inštitútu tzv. mikro účtovnej jednotky by sa malo pozitívne dotknúť približne 60 % podnikateľov – právnických osôb. V rámci merania administratívnej záťaže a administratívnych nákladov bol zákon o účtovníctve vyhodnotený ako jeden z najviac zaťažujúcich predpisov.

Navrhuje sa, aby sa počet strán účtovnej závierky znížil zo 45 na 8. Malí podnikatelia ďalej nebudú musieť viesť cenovú evidenciu v zmysle zákona o cenách a tiež im odpadne povinnosť na konci účtovného obdobia časovo rozlišovať opakujúce sa a nevýznamné položky, napríklad telefónne poplatky.

Podnikatelia celkovo by po schválení predkladaných zmien vypisovali až o 2,6 milióna strán dokumentov menej. Ak by boli uložené tieto papiere vedľa seba, tvorili by plochu o rozlohe približne 45 futbalových ihrísk, ak by boli uložené za sebou, dosiahli by dĺžku takmer 800 km, čo predstavuje vzdialenosť z Bratislavy do Verony v Taliansku.

Register účtovných závierok

Podnikatelia už nebudú povinní predkladať účtovné závierky viacerým inštitúciám a v rôznych lehotách, a to podľa právnej formy, či predmetu podnikania. Subjekt nebude mať povinnosť ukladať dokumenty zverejňované v RÚZ priamo, ale prostredníctvom svojho správcu dane spôsobom a v lehotách, ktoré mu ukladá zákon. Účtovná závierka obchodných spoločností sa predkladá spolu s daňovým priznaním a správca registra zabezpečí, aby sa predmetné dokumenty uložili v RÚZ a zbierke listín Obchodného registra. Tento postup sa po prvý krát použije po 1. 1. 2014. 

Vďaka novému portálu Register účtovných závierok (http://www.registeruz.sk/), ktorý bol v máji 2013 spustený do testovacej prevádzky, všetky ostatné štátne inštitúcie tieto informácie získajú bez toho, aby si ich pýtali od samotných podnikateľských subjektov. Spôsob predkladania účtovných výkazov na daňových úradoch bude identický ako napr. predkladanie daňového priznania, a to či už v písomnou alebo elektronickou formou. Účtovné výkazy odovzdávajú účtovné jednotky spoločne s daňovým priznaním.

Súčasný stav podnikateľský sektor výrazne zaťažuje nielen administratívne, ale aj finančne. Len za zverejňovanie účtovných závierok v Obchodnom vestníku platia účtovné jednotky celkovo približne 510-tisíc eur ročne, pričom za nepodanie, či nezverejnenie účtovnej závierky hrozia pokuty. Medzi rokmi 2009 až 2011 pritom bolo podaných viac ako 1,1 milióna účtovných závierok. Terajšie zverejňovanie účtovných závierok v Obchodnom vestníku tak nahradí zverejnenie závierky v registri a to bez poplatku.

V rámci zmien v daňovej oblasti sa napríklad navrhuje:

- zjednodušenie formulárov daňových priznaní, ktoré prinesie úsporu 3,9 mil. strán, ktoré by pri ich rozložení tvorili plochu približne 68 futbalových ihrísk a pri uložení za sebou by dosiahli takmer 1162 km, čo je zhruba vzdialenosť z Bratislavy do Bruselu,

 - zvýšenie spodnej hranice pre povinnosť platenia štvrťročných preddavkov pre právnické osoby z 1 659,70 eur na 2 500 eur a zjednotenie s hranicou platnou pre fyzické osoby, čo bude znamenať, že menej podnikateľských subjektov bude povinných platiť štvrťročné preddavky,

 - zvyšuje sa hranica pre povinnosť overenia individuálnej účtovnej závierky audítorom pre obchodné spoločnosti a družstvá, a to podľa  veľkosti majetku z 1 000 000 € na 1 500 000 € a čistý obrat z 2 000 000 € na 3 000 000 €, čo znamená, že sa zníži počet subjektov, ktorí musia byť povinne auditovaní,

 - vypúšťajú sa údaje pri registrácii, ktoré vie štát získať iným spôsobom bez zaťaženia podnikateľských subjektov a údaje, ktoré nevyužije efektívne.

 Tlačový odbor

Ministerstvo financií SR