8. Zníženie spotrebnej dane na naftu neprinieslo sľubovaný výsledok (február 2011)
Od februára 2010 došlo k zníženiu sadzby spotrebnej dane na naftu o 23,5%. Cieľom opatrenia bola snaha obmedziť tankovanie v okolitých štátoch, predovšetkým kamiónovej dopravy, a zároveň bolo opatrenie vnímané ako kompenzácia nákladov pre autodopravcov v dôsledku zavedenia mýta na diaľnice a cesty I. triedy. Spotreba nafty v dôsledku zníženia sadzby dane vzrástla v roku 2010 o 14,5%, čo však nestačilo na kompenzáciu výpadku na daňových príjmoch z titulu nižšej sadzby. Príjem štátneho rozpočtu bol v dôsledku opatrenia nižší o 73 mil. EUR oproti scenáru so zachovaním pôvodnej sadzby dane. Nepotvrdili sa tak názory, že zníženie sadzby dane zvýši spotrebu do takej miery, že príjmy štátneho rozpočtu budú rovnaké, dokonca vyššie. Nárast spotreby kompenzoval len 50% výpadku príjmov z titulu zníženia sadzby dane.