[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Aktuálny odhad daňových a odvodových príjmov verejnej správy za rok 2023 je oproti prognóze Výboru vyšší o 0,5 mld. eur (1,4 % odhadovaných daňových príjmov). Hlavnými faktormi vyšších príjmov sú efekt vyplácanej energopomoci domácnostiam a čerpané prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti pri DPH a nová legislatíva. Výnosu pomohol lepší výber hlavne pri firemnej dani. Naopak vývoj ekonomiky prispel k zníženiu celkových daňových príjmov, predovšetkým cez slabší vývoj trhu práce a spotrebu domácnosti.
Skutočný výnos vybraných nedaňových príjmov za rok 2023 je o 26 mil. eur nižší oproti prognóze zo septembra 2022. Výpadok je len pri príjmoch z dividend štátnych podnikov, kde úplne vypadli príjmy zo skupiny SPP. Pri ostatných nedaňových príjmoch boli skutočné výnosy vyššie ako očakávania. V prípade príjmov NDS pomohla aj nová legislatíva v podobe zvýšenia cien diaľničných známok od roku 2023. Podobne aj pri odvode z hazardných hier je časť vyššieho výnosu vplyvom novej legislatívy.
Prognóza výdavkov na rok 2023 bola oproti skutočnému plneniu podhodnotená o 5% (606 mil. EUR). Hlavným dôvodom bolo prijatie mimoriadnej valorizácie dôchodkov od júla 2023, s ktorou sa pri tvorbe rozpočtu neuvažovalo. Prognóza nemocenských dávok sa ukázala ako mierne konzervatívna, a to pri všetkých dávkach. Pri dávkach materské a tehotenské došlo k nadhodnoteniu počtu dávok oproti skutočnosti. Pri dávke nemocenské a ošetrovné boli predpoklady konzervatívne pri výškach týchto dávok. Výdavky na dávku v nezamestnanosti sa líšili od predpokladov rozpočtu len minimálne.
Koniec obsahu.
Nachádzate sa tu:
Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.
Pokračovanie menu:
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.