Multilaterálny nástroj
Mnohostranný dohovor na zavedenie opatrení na zamedzenie narúšania základov dane a presunov ziskov súvisiacich s daňovými zmluvami (Multilateral Instrument – MLI)
Čo je MLI?
MLI je mnohostranným zmluvným nástrojom, ktorý je významnou súčasťou akčného plánu G20/OECD v boji proti narúšaniu (erózii) daňového základu a presunu ziskov („BEPS“). MLI umožňuje efektívne a rýchlo implementovať vybrané opatrenia BEPS do jednotlivých zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v oblasti dane z príjmov bez toho, aby ich bolo potrebné individuálne meniť (napr. prostredníctvom zdĺhavého uzatvárania bilaterálnych protokolov k zmluvám).
Ktoré opatrenia z iniciatívy BEPS MLI obsahuje?
MLI obsahuje opatrenia v nasledujúcich oblastiach:
-
Neutralizácia efektov hybridných schém (akcia 2 Akčného plánu BEPS)
-
Zamedzenie udeľovaniu výhod zo zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia v nenáležitých situáciách (akcia 6 Akčného plánu BEPS)
-
Vyhýbanie sa vzniku/existencii stálej prevádzkarne (akcia 7 Akčného plánu BEPS)
-
Mechanizmus riešenia sporov v oblasti zdaňovania (akcia 14 Akčného plánu BEPS)
(Pozn.: Samotný MLI predstavuje akciu 15 Akčného plánu BEPS, pričom tzv. minimálny štandard, ktorý je nevyhnutné implementovať do pokrytých zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia, predstavujú Akcia 6 a Akcia 14).
Pozícia Slovenskej republiky k MLI, podpis, ratifikácia a publikácia:
Slovenská republika sa rozhodla využiť MLI na zabezpečenie zosúladenia svojich pokrytých zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia prostredníctvom MLI nad rámec minimálneho štandardu, pričom sa stala signatárom MLI dňa 7. júna 2017.
Národnú pozíciu Slovenskej republiky k MLI, ktorá bola predložená depozitárovi MLI (OECD) pri uložení ratifikačného nástroja, je možné nájsť tu.
Upozornenie: Ustanovenia notifikované na úpravy prostredníctvom MLI v národnej pozícii SR neznamenajú automaticky materiálne zmeny v notifikovaných zmluvách o zamedzení dvojitého zdanenia. Zvolené ustanovenia na úpravu zo strany SR sa musia stretnúť s finálnou pozíciou druhého zmluvného štátu, ktorú predložil pri uložení svojho vnútroštátneho nástroja o schválení/ratifikácii MLI depozitárovi.
Prezident SR ratifikoval MLI dňa 30. júla 2018, pričom ratifikačná listina spolu s finálnou pozíciou SR (zoznamom výhrad a oznámení) k MLI bola uložená u depozitára dňa 20. septembra 2018.
V nadväznosti na článok 34 ods. 2 MLI, pre Slovenskú republiku MLI nadobudol platnosť 1. januára 2019. Text MLI bol publikovaný v Zbierke zákonov SR prostredníctvom Oznámenia MZV a EZ SR č. 339/2018.
Aktuálny status k modifikácii relevantných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uvádzame v tabuľke nižšie:
Zmluvný štát |
Účinnosť |
Číslo oznámenia (Z. z.) |
Oznámenie druhého zmluvného štátu |
Poznámka |
|
1. |
Austrália |
1.1.2019 |
|
|
|
2. |
Belgicko |
1.10.2019 |
|
|
|
3. |
Bosna a Hercegovina |
1.1.2021 |
|
|
|
4. |
Bulharsko |
1.1.2023 |
|
|
|
5. |
Cyprus |
1.5.2020 |
|
|
|
6. |
Česká republika |
1.9.2020 |
|
|
|
7. |
Čína |
1.1.2023 |
|
|
|
8. |
Dánsko |
1.1.2020 |
|
|
|
9. |
Estónsko |
1.1.2022 |
|
|
|
10. |
Fínsko |
1.12.2019 |
|
|
|
11. |
Francúzsko |
1.1.2019 |
Oznámenie o oprave chyby – 254/2019 |
||
12. |
Grécko |
1.1.2022 |
|
|
|
13. |
Gruzínsko |
1.1.2020 |
|
||
14. |
Holandsko |
1.7.2019 |
|
||
15. |
Chorvátsko |
1.12.2021 |
|
|
|
16. |
India |
1.1.2020 |
|
||
17. |
Indonézia |
1.1.2021 |
|
|
|
18. |
Island |
1.1.2020 |
|
||
19. |
Izrael |
1.1.2019 |
|
||
20. |
Írsko |
1.11.2019 |
|
||
21. |
Japonsko |
1.1.2019 |
|
||
22. |
Juhoafrická republika |
1.1.2023 |
|
|
|
23. |
Kanada |
1.12.2019 |
|
||
24. |
Kazachstan |
1.1.2021 |
|
|
|
25. |
Kórea |
1.9.2020 |
|
|
|
26. |
Litva |
1.1.2019 |
|
||
27. |
Lotyšsko |
1.8.2020 |
|
||
28. |
Luxembursko |
1.1.2020 |
|
||
29. |
Maďarsko |
1.1.2022 |
|
|
|
30. |
Malajzia |
1.12.2021 |
|
|
|
31. |
Malta |
1.10.2019 |
|
||
32. |
Mexiko |
1.1.2024 |
|
|
|
33. |
Nemecko |
1.1.2025 |
|
|
|
34. |
Poľsko |
1.1.2019 |
|
||
35. |
Portugalsko |
1.12.2020 |
|
|
|
36. |
Rakúsko |
1.1.2019 |
|
||
37. |
Rumunsko |
5.10.2023 |
|
|
|
38. |
Rusko |
30.11.2020 |
|
|
|
39. |
Singapur |
1.10.2019 |
|
||
40. |
Slovinsko |
1.1.2019 |
|
||
41. |
Spojené kráľovstvo |
1.1.2019 |
|
||
42. |
Srbsko |
1.1.2019 |
|
||
43. |
Španielsko |
1.1.2023 |
|
|
|
44. |
Tunisko |
1.11.2023 |
|
|
|
45. |
Ukrajina |
1.12.2019 |
|
||
46. |
Vietnam |
1.1.2024 |
|
|
K MLI bol vydaný výkladový prostriedok (tzv. Explanatory statement), ktorý je možné nájsť tu.
Slovenské znenie výkladového prostriedku je možné nájsť tu
Akékoľvek ďalšie informácie k MLI je možné nájsť na nasledovnom linku OECD:
Keďže MLI modifikuje notifikované dvojstranné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, ktorých je Slovenská republika zmluvnou stranou, v zmysle výhrad a oznámení uplatnených pri ratifikácii, vplyv na jednotlivé zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia v zmysle výhrad a oznámení oboch zmluvných strán sa v záujme zabezpečenia väčšej istoty uverejňujú samostatnými oznámeniami MZV a EZ SR (pozn.: dané oznámenia majú len informatívny charakter).