Špecifiká - Obce a mestá, VÚC, hlavní kontrolóri
Ak bude existovať prvý úkon povinnej osoby voči oprávnenej osobe (teda napr. povinná osoba bude predkladať vyúčtovanie oprávnenej osobe) vykoná sa AFK. Pokiaľ v procese poskytovania verejných financií nebude existovať prvý úkon povinnej osoby voči oprávnenej osobe (t. j. napr. žiadosť o platbu alebo zúčtovanie, resp. vyúčtovanie), tak nemôže začať s výkonom AFK, avšak OVS môže na účel kontroly verejných financií využiť inštitút FKnM v zmysle § 9 zákona č. 357/2015 Z. z.
Pravidlá rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Vo vzťahu k obci cit. zákon v § 7 ods. 6 upravuje, že v rozpočte obce na príslušný rozpočtový rok sa prostriedky podľa odsekov 2 a 4 (dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec a dotácie iným právnickým osobám a fyzickým osobám podnikateľom) rozpočtujú na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov. Podliehajú zúčtovaniu s rozpočtom obce, ktorého spôsob určuje obec, a ich poskytnutím nemožno zvýšiť celkový dlh obce. Na porušenie finančnej disciplíny vrátane sankcií sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.16a). Osobitným predpisom je v tomto prípade § 31 ods. 9 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého odvod, penále a pokutu za porušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s verejnými prostriedkami ukladá a vymáha orgán vykonávajúci kontrolu, auditujúci orgán alebo orgán dozoru štátu v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi. Právomoc ukladať a vymáhať sankcie za porušenie finančnej disciplíny majú teda tie subjekty, ktorým takáto právomoc vyplýva z osobitného predpisu. Zároveň, vo veciach týkajúcich sa samosprávy je potrebné obrátiť sa na gestora zákona č. 369/1990 Zb., resp. 302/2001 Z. z., t. j. na Ministerstvo vnútra SR.