Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Špecifiká - Obce a mestá, VÚC, hlavní kontrolóri

Hlavný kontrolór vykonáva kontrolnú činnosť podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších prepisov resp. zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov, pričom pri výkone kontrolnej činnosti postupuje nezávisle a nestranne podľa základných pravidiel finančnej kontroly a auditu stanovených v § 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z. z. Hlavný kontrolór nevykonáva finančnú kontrolu (ZFK, AFK, FKnM) a audit (vnútorný, vládny) podľa zákona č. 357/2015 Z. z.
Starostu obce počas jeho neprítomnosti zastupuje jeho zástupca v rozsahu písomného poverenia, ktorého v súlade s § 13 b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších prepisov poverí zastupovaním starosta alebo zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo. Týmto poverením preberá zástupca starostu pozíciu štatutárneho orgánu obce. V prípade, ak za zástupcu starostu bude poverený „jeden zamestnanec“ obce (keďže ide o obec s jedným zamestnancom), overovanie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonávaním ZFK vykoná spolu so zástupcom starostu iná fyzická osoba, ktorú schváli obecné zastupiteľstvo v súlade s § 7 ods. 2 zákona č. 357/2015 Z. z.
Samosprávny kraj je povinný vykonať overenie relevantných skutočností vykonaním AFK u akéhokoľvek prijímateľa verejných financií, teda aj u neverejného poskytovateľa služieb po zaslaní vyúčtovania poskytnutého finančného príspevku, keďže podľa § 20 ods. 1 zákona č. 357/2015 Z. z. sa AFK začína vykonaním prvého úkonu povinnej osoby voči oprávnenej osobe, t. j. napr. predložením vyúčtovania finančného príspevku.
Kvalifikovaná elektronická pečať je podpis za organizáciu ako celok. Pre správne potvrdenie vykonania ZFK v súlade so zákonom č. 357/2015 Z .z. sa vyžaduje podpis konkrétnymi zamestnancami, ktorí overenie súladu s relevantnými skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 vykonali, t. j. kvalifikovaným elektronickým podpisom, resp. kvalifikovaných elektronickým podpisom s mandátnym certifikátom. Potvrdenie vykonania ZFK elektronickou formou musí spĺňať náležitosti ustanovené § 7 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z., t. j. na doklade súvisiacom s finančnou operáciou alebo jej časťou musí byť uvedené meno a priezvisko, podpis osôb vykonávajúcich ZFK, dátum vykonania ZFK a príslušné vyjadrenie. ZFK musí byť potvrdená tak, aby nebolo možné žiadnym spôsobom spochybniť jej vykonanie v prípadnom ďalšom správnom konaní, resp. konaní podľa osobitných predpisov. Použité elektronické prostriedky musia umožniť zachytenie obsahu vykonanej ZFK a z použitých elektronických prostriedkov musí byť možné jednoznačné a nespochybniteľné určenie osoby, ktorá ZFK vykonala. Každá osoba vykonávajúca ZFK pritom musí potvrdiť jej vykonanie spôsobom vyžadovaným zákonom. 
Obec, ako OVS podľa § 2 písm. f) zákona č. 357/2015 Z. z., je povinná vykonávať AFK každej finančnej operácie alebo jej časti, ak je finančnou operáciou alebo jej časťou poskytnutie verejných financií. Uvedené neplatí, ak je možné uplatniť výnimku z tejto povinnosti podľa § 8 ods. 4 alebo 5 zákona č. 357/2015 Z. z., t. j. ak finančná operácia alebo jej časť súvisí so zabezpečením vlastnej prevádzky iného OVS zapojeného na jej rozpočet alebo v jej vecnej pôsobnosti, resp. ak sa finančná operácia alebo jej časť vykonáva na základe správneho konania, súdneho konania, certifikačného overovania alebo iného konania podľa osobitných predpisov. AFK sa vykonáva v povinnej osobe, ktorou je prijímateľ verejných financií poskytovaných napr. vo forme dotácie, príspevku alebo grantu. Povinná osoba je povinná poskytnúť oprávnenej osobe (obci) o. i. súčinnosť, a to pod hrozbou uloženia pokuty podľa § 28 uvedeného zákona. Zároveň má obec oprávnenie vykonávať FKnM, a to v subjektoch uvedených v § 9 ods. 2 zákona č. 357/2015 Z. z., pričom medzi takéto subjekty patrí aj akákoľvek fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej boli poskytnuté obcou verejné financie. Vyššie uvedeným nie je dotknutá povinnosť obce ako OVS vykonávať vždy vo vzťahu ku každej finančnej operácii alebo jej časti (ktorou je príjem, poskytnutie alebo použitie verejných financií, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy) aj ZFK podľa § 7 zákona č. 357/2015 Z. z
Zákon č. 507/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona”) upravil poskytovanie finančných prostriedkov zo strany obcí a samosprávnych krajov výlučne na základe uzatvorenia zmluvy medzi obcou/samosprávnym krajom a príslušným zriaďovateľom súkromnej a cirkevnej jazykovej školy a súkromného a cirkevného školského zariadenia, a nie na základe všeobecného záväzného nariadenia obce/samosprávneho kraja, ako to bolo pred touto novelou zákona.
Ak bude existovať prvý úkon povinnej osoby voči oprávnenej osobe (teda napr. povinná osoba bude predkladať vyúčtovanie oprávnenej osobe) vykoná sa AFK. Pokiaľ v procese poskytovania verejných financií nebude existovať prvý úkon povinnej osoby voči oprávnenej osobe (t. j. napr. žiadosť o platbu alebo zúčtovanie, resp. vyúčtovanie), tak nemôže začať s výkonom AFK, avšak OVS môže na účel kontroly verejných financií využiť inštitút FKnM v zmysle § 9 zákona č. 357/2015 Z. z.
Správa podľa § 22 zákona č. 357/2015 Z. z. je výstupom z kontroly a nie je rozhodnutím správneho orgánu, napr. v konaní vo veci porušenia finančnej disciplíny a uloženia súvisiaceho odvodu, penále alebo pokuty. Správou z kontroly sa teda „nepredpisuje odvod vrátenia finančných prostriedkov“, a ani sa neukladá odvod, penále alebo pokuta za porušenie finančnej disciplíny. Správa z kontroly môže predstavovať jeden z dôkazov, ktorý bude správny orgán skúmať v správnom konaní. Až správny orgán, ktorý má zákonom zverenú právomoc, rozhoduje o porušení finančnej disciplíny a o uložení odvodu, penále alebo pokuty za porušenie finančnej disciplíny. 

Pravidlá rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Vo vzťahu k obci cit. zákon v § 7 ods. 6 upravuje, že v rozpočte obce na príslušný rozpočtový rok sa prostriedky podľa odsekov 2 a 4 (dotácie právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec a dotácie iným právnickým osobám a fyzickým osobám podnikateľom) rozpočtujú na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov. Podliehajú zúčtovaniu s rozpočtom obce, ktorého spôsob určuje obec, a ich poskytnutím nemožno zvýšiť celkový dlh obce. Na porušenie finančnej disciplíny vrátane sankcií sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.16a). Osobitným predpisom je v tomto prípade § 31 ods. 9 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého odvod, penále a pokutu za porušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s verejnými prostriedkami ukladá a vymáha orgán vykonávajúci kontrolu, auditujúci orgán alebo orgán dozoru štátu v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi. Právomoc ukladať a vymáhať sankcie za porušenie finančnej disciplíny majú teda tie subjekty, ktorým takáto právomoc vyplýva z osobitného predpisu. Zároveň, vo veciach týkajúcich sa samosprávy je potrebné obrátiť sa na gestora zákona č. 369/1990 Zb., resp. 302/2001 Z. z., t. j. na Ministerstvo vnútra SR.