Finančné nástroje
Ministerstvo financií SR je Koordinačným orgánom pre finančné nástroje v SR. Podpora finančných nástrojov vyplýva z potreby financovania investičných priorít Slovenskej republiky udržateľným spôsobom. Znamená to, že namiesto jednorazového výdavku v podobe grantu je cieľom zamerať sa aj na návratnú formu pomoci, ktorá sa po vrátení môže použiť opätovne na ten istý účel.
Pri finančných nástrojoch teda prijímateľ získava prístup k financovaniu za zvýhodnených podmienok oproti trhovým podmienkam, a tak ako pri štandardnom financovaní ich musí aj vrátiť. Finančné nástroje sú cielené do oblastí, v ktorých je možné identifikovať trhovú medzeru. Okrem návratnosti finančné nástroje umožňujú vo veľkej miere zapojiť súkromný kapitál a prostriedky finančných inštitúcií. Návratnosťou a zapojením dodatočných prostriedkov sa významne zvyšuje dopad takto vyčlenených finančných prostriedkov EÚ. Medzi výhody finančných nástrojov patrí, že na dosahovanie verejných cieľov sa využíva rozhodovací proces a know-how súkromného sektora.
V SR sa v programovom období 2014-2020 rozhodlo o implementácií finančných nástrojov prostredníctvom integrovanej štruktúry Slovak Investment Holding. Slovak Investment Holding, a.s. je správcovská spoločnosť spravujúca National Development Fund II., a.s. NDF II. je fond fondov, v ktorom sú zhromaždené prostriedky jednotlivých operačných programov určené na finančné nástroje.
Slovak Investment Holding od 1.1.2016 spravuje aj finančné nástroje v rámci National Development Fund I z programového obdobia 2007-2013 z programu iniciatívy JEREMIE. Prvé revolvované prostriedky boli využité na investíciu do Stredoeurópskeho fondu fondov (Central European Fund of Funds – CEFoF), ktorý je v správe Európskeho investičného fondu. Táto investícia je príkladom výhodnosti finančných nástrojov, nakoľko dokazuje, že tie isté finančné zdroje môžu byť v praxi opakovane využité na viaceré investície.
Od septembra 2018 má Slovak Investment Holding mandát na správu zdrojov investovaných od verejných a súkromných investorov. Pre tento účel založil dcérsku spoločnosť Slovak Asset Management (SAM), ktorá má spravovať štátne aktíva s cieľom mobilizovať domácich a zahraničných súkromných investorov resp. medzinárodné finančné inštitúcie. SAM má povolenie Národnej banky Slovenska pre vytváranie a spravovanie alternatívnych investičných fondov v členských štátoch EÚ. Ako prvý vznikol Venture to Future Fund (VFF), ktorého činnosť bola zahájená začiatkom roku 2020 v spolupráci s Európskou investičnou bankou.
Na úrovni Európskej únie vzrastá význam finančných nástrojov ako prostriedku implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov. Európska komisia vyzýva členské štáty k významnému navýšeniu pomeru medzi návratnou formou pomoci, čiže finančnými nástrojmi, a nenávratnou formou pomoci. Princíp fungovania finančných nástrojov je rovnako využitý aj pri tzv. Junckerovom investičnom pláne pre Európu.
Postavenie orgánov, princípy riadenia, implementačné a kontrolné mechanizmy a postup vykonávania finančných nástrojov v podmienkach SR upravuje Zákon 323/2015 Z.z. o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, účinný od 1.decembra 2015 a metodické dokumenty vydávané Koordinačným orgánom pre finančné nástroje.
-
+ Finančné nástroje
- Programové obdobie 2021 - 2027
- Systém riadenia finančných nástrojov
- Komentáre
-
Ex ante hodnotenie
-
Doplňujúca ex ante analýza pre oblasť kultúry (341kB)
-
Doplnenie ex ante hodnotenia pre energetickú efektívnosť (233kB)
-
Závery aktualizácie ex ante hodnotenia pre OP VaI - verejný sektor (594kB)
-
Závery aktualizácie ex ante hodnotenia pre OPII a IROP (566kB)
-
Aktualizácia ex ante hodnotenia OP KŽP (190kB)
-
Aktualizácia ex ante hodnotenia OP ĽZ - Sociálna ekonomika (659kB)
-
Aktualizácia ex ante hodnotenia OP ĽZ - Sociálne bývanie (736kB)
-
Závery ex ante hodnotenia pre využitie finančných nástrojov v SR v programovom období 2014 – 2020 (836kB)
-
Závery aktualizácie ex ante hodnotenia pre OP VaI (601kB)
-
- Metodické pokyny
-
Vzory
-
Vzor č. 5 verzia 5 - Kontrolný zoznam ku kontrole finančných nástrojov (341kB)
-
Vzor č. 1 verzia 2 - Kontrolný zoznam k administratívnej kontrole žiadosti o platbu ( finančné nástroje) (250kB)
-
Vzor č. 2 verzia 3 - Čiastková správa / Správa (252kB)
-
Vzor č. 3 verzia 3 - Návrh správy / Návrh čiastkovej správy (249kB)
-
Vzor č. 4 verzia 3 - Kontrolný zoznam ku kontrole žiadosti o platbu (finančné nástroje) - zúčtovanie tranže (302kB)
-
Vzor č. 6 verzia 3 - Kontrolný zoznam ku kontrole verejného obstarávania (352kB)
-
Vzor č. 7 verzia 2 - Poverenie na výkon finančnej kontroly na mieste (228kB)
-
Vzor č. 8 verzia 2 - Oznámenie o výkone finančnej kontroly na mieste (233kB)
-
-
Archív
-
Systém riadenia finančných nástrojov financovaných z Kohézneho fondu, Európskeho fondu regionálneho rozvoja a Európskeho sociálneho fondu - verzia 3.0 (1160kB)
-
Vzor č. 5 verzia 4 - Kontrolný zoznam ku kontrole finančných nástrojov (316kB)
-
Systém riadenia finančných nástrojov financovaných z Kohézneho fondu, Európskeho fondu regionálneho rozvoja a Európskeho sociálneho fondu, verzia 2.0 (1136kB)
-
Systém riadenia finančných nástrojov financovaných z Kohézneho fondu, Európskeho fondu regionálneho rozvoja a Európskeho sociálneho fondu - verzia 2.1 (1137kB)
-
Vzor č. 2 verzia 2 - Čiastková správa Správa (243kB)
-
Vzor č. 3 verzia 2 - Návrh správy Návrh čiastkovej správy (243kB)
-
Vzor č. 4 verzia 1 - Kontrolný zoznam k prvostupňovej kontrole výkazu deklarovaných výdavkov (298kB)
-
Vzor č. 4 verzia 2 - Kontrolný zoznam k prvostupňovej kontrole výkazu deklarovaných výdavkov (298kB)
-
Vzor č. 5 verzia 1 - Kontrolný zoznam ku kontrole finančných nástrojov (285kB)
-
Vzor č. 5 - Kontrolný zoznam ku kontrole finančných nástrojov (312kB)
-
Vzor č. 6 verzia 1 - Kontrolný zoznam ku kontrole verejného obstarávania (235kB)
-
Vzor č. 7 verzia 1 - Poverenie na vykonanie finančnej kontroly na mieste (230kB)
-
Vzor č. 8 verzia 1 - Oznámenie o výkone finančnej kontroly na mieste (223kB)
-