Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Zlepšovák pre milióny: prečo by cestujúci mali podporiť nový grafikon

5. augusta 2022, odkaz na mediálny blog

Pre drvivú väčšinu cestujúcich budú vlaky jazdiť rýchlejšie a častejšie. Tí ostatní by mali cestovať porovnateľne dlho ako dnes.

Nový železničný grafikon prináša výrazne viac hodnoty za rovnaké peniaze. Je to reforma, na ktorej drvivá väčšina cestujúcich získa. Prinesie viac pravidelných spojov, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vlaky odjazdia o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. To zodpovedá pridaniu približne 60 nových vlakov denne. Je pravda, že sa nájdu cestujúci, ktorí budú musieť pre nový grafikon prestupovať. Avšak väčšina ľudí bude cestovať kratšie a pribudnú im aj častejšie spojenia. Nájdu sa aj takí, ktorým sa vlak zruší. Tí ale budú môcť využiť inú lacnejšiu a väčšinou aj rýchlejšiu verejnú alternatívu, napríklad autobus.

Hovorí sa, že ľudia nemajú radi dve veci: súčasný stav a zmenu. Tento výrok potvrdzujú aj vyjadrenia komentátora Igora Daniša v denníku Pravda na účet prípravy nového železničného grafikonu, ktorý vykresľuje ako neodborný až zlomyseľný návrh z dielne MDV SR a MF SR. Ten vraj rozvráti dobre fungujúci systém a priblíži koniec sveta. Takéto zhodnotenie je však chybné a, dovolím si tvrdiť, aj nebezpečné.  

Každý z nás má svoj hororový zážitok, spojený s cestou vlakom, ktorý vyvracia túto ilúziu o dobre fungujúcom systéme. Niekoľkohodinové meškania, utekanie s kuframi po schodoch pri nezmyselne krátkom prestupe alebo, naopak, nenadväzujúce spojenie, pokazený vlak odstavený v poli, prípadne cesta strávená „na stojáka“ v uličke.

Nový grafikon je zlepšovák zadarmo, ktorý prinesie viac vlakov v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. To zodpovedá približne 60 novým vlakom denne.

Diagnostika je jasná

Na Slovensku máme málo vlakových spojení tam, kde je veľký dopyt. Naopak, inde sa zbytočne vozí viac vzduchu ako cestujúcich. Pri veľkých mestách sú vlaky často preplnené a naopak na konci trasy ťahajú rušne už len prázdne železo ako napríklad rýchliky z Bratislavy na úseku Žilina - Košice. Množstvo cestujúcich v diaľkovej doprave úplne prestalo využívať rýchliky, ktoré majú s rýchlou jazdou spoločný iba názov, presedlalo na ICčka alebo, ešte radšej, hľadá každý piatok spolujazdu autom.

V doprave chýba aj efektívne prepojenie spojov a predvídateľnosť pre cestujúceho. Príkladom je doteraz zle nastavená nadväznosť spojov v Margecanoch alebo chaotická jazda vlakov v prímestskej doprave pri Bratislave, kde vlaky v rovnakom smere často jazdia na rôzne stanice hlavného mesta. Aj toto sú dôvody, prečo sme sa na ÚHP aktívne zapojili do prípravy Plánu obslužnosti a nového vlakového grafikonu.

Výrazne viac hodnoty za rovnaké peniaze

Drvivá väčšina cestujúcich bude podľa nového grafikonu cestovať rýchlejšie a tí ostatní by mali cestovať porovnateľne dlho ako dnes. Všetci sa dostanú do práce aj z práce. Pre minimálny počet cestujúcich pribudne jeden prestup navyše. Návrh grafikonu je zároveň iba pracovná verzia, o ktorej sa stále živo diskutuje a postupne sa vylepšuje. Cieľom je, aby pomohol čo najviac ľuďom a nikomu významne neukrivdil. Celková úspora času ešte nie je vyčíslená, ale len na rýchlikovej linke Bratislava - Žilina - Košice to bude ročne viac ako milión hodín. Čas v hodnote 10 miliónov eur. A to sme len na začiatku. 

Horúcou otázkou je, ako ovplyvní táto zmena obyvateľov toľko diskutovanej Hnileckej Doliny na ceste do Košíc? Pozitívne. Môžeme si to ukázať na príklade: Jana z Nálepkova sa ráno potrebuje dostať do Košíc približne na pol siedmu, pretože ide, ako sa u nás hovorí, “do doktora”.

Podľa starého cestovného poriadku by musela Jana vstávať o štvrtej ráno, aby stihla vlak o 4:38 a bola v Košiciach po prestupe v Margecanoch o 6:41. Vo vlaku strávi dve hodiny - aj to len v prípade, ak nebude meškať. Podľa nového grafikonu si Jana pospí o niečo dlhšie, v Košiciach bude skôr a celú cestu si skráti o 31 minút. Už vo svojej počiatočnej podobe preto prináša táto reforma konkrétnu pomoc pre ľudí.

Reforma síce znižuje počet vlakov na niekoľkých trasách, ale iba tam, kde cestujúci využívajú vlak minimálne a zároveň majú lacnejšie alternatívy. Na trase Tisovec – Brezno sa zrušia vlaky v pracovné dni. Dnes si môže Jano z Tisovca vybrať, či pôjde do práce do 30 km vzdialeného Brezna autobusom za 50 minút alebo vlakom 65 minút. Nečudo, že vlak si v priemere vyberie iba toľko cestujúcich koľko sa zmestí do troch taxíkov. Štátu by sa tak viac oplatilo Janovi a jeho kamarátom zaplatiť každý deň taxík.

Tu vstupuje do reformy grafikonu spolupráca so samosprávami, ktoré zabezpečujú autobusovú dopravu. Ak štát niekde uberie vlaky, musí zabezpečiť, že obyvatelia dostanú dostatočnú kompenzáciu vo forme lepších autobusových spojov.

Kritici sa sústreďujú predovšetkým na zrušenie zastavovania vlakov v niektorých menších mestách a obciach. Zámerom nie je ukrivdiť ľudí v regiónoch. Každé zastavenie vlaku však predĺži jazdný čas priemerne o 3-4 minúty. Vďaka vynechaniu piatich zastávok na rýchlikoch Bratislava – Žilina – Košice sa cesta do Košíc skráti o 25 minút. Paradoxne, napriek prestupu, príde cestujúci z Piešťan do Košíc o 5 minút skôr. Smerom do Bratislavy sa nič nemení. Zrýchlený vlak tam ide každú hodinu.

Nebojme sa dobrého

Väčšina cestujúcich bude po novom grafikone cestovať rýchlejšie v menej preplnených vlakoch a s kratším čakaním na ďalší spoj. Samozrejme, reformu verejnej dopravy treba dotiahnuť, vychytať všetky muchy a posilniť spoluprácu so samosprávou. Nateraz sa ale nesmieme báť zmeny. Alternatívou je, že zachováme súčasný stav. Môžeme byť svorne spokojne nespokojní a spoločne sa nečinne pozerať na to, ako nám ušiel posledný vlak.