Očkovanie je najvyššia hodnota za peniaze
31. mája 2021, odkaz na mediálny blog
Pandémia spôsobila obrovské škody v podobe straty ľudských životov, negatívnych efektov na zdravie a nepriaznivých vplyvov na ekonomiku. Slovensko zaplatí za pandémiu približne 5,6 miliardy eur, čo vychádza približne na 1 260 eur na dospelú osobu. Najlepším spôsobom ako znížiť spoločenské náklady je očkovanie, ktorého výdavky na zaočkovanie dospelého človeka vychádzajú na úrovni približne 40 eur. Podpora vakcinácie z verejných zdrojov je zároveň najefektívnejšou pomocou domácej ekonomike. Zahraničné štúdie odporúčajú využívať na podporu očkovania napríklad ekonomické intervencie v podobe finančných príspevkov, pripomenutia pomocou SMS, alebo uvoľňovanie opatrení len pre zaočkovanú populáciu.
Náklady nezaočkovania sú extrémne vysoké. Na svete zomrelo doteraz na COVID-19 vyše 3,5 milióna ľudí, na Slovensku to bolo doteraz vyše 12-tisíc ľudí. Dlhý covid má trvalé následky na zdravie miliónov ľudí na celom svete. Do budúcnosti to má aj ekonomické dôsledky v podobe nižšej produktivity práce a zvýšených výdavkov na zdravotnú starostlivosť.
Pandémia COVID-19 priniesla najhoršiu ekonomickú recesiu od konca druhej svetovej vojny a rýchlosťou poklesu ekonomickej aktivity bola silnejšia než globálna finančná kríza 2008/09. Slovenská ekonomika klesla v roku 2020 o päť percent. Počet pracovných miest bol o 50-tisíc nižší v porovnaní s predpokladaným vývojom bez pandémie. Slovensko do konca roka 2021 vynaloží z verejných zdrojov na pandémiu okolo 5,6 miliardy eur, vrátane prepadu daňových odvodových príjmov a opatrení, čo vychádza na približne 1 260 eur na dospelú osobu.
Navyše, pandémia bude mať negatívny vplyv na dlhodobý vývoj, v dôsledku zavretých škôl alebo vplyvu dlhého covidu. Nezaočkovanie obyvateľov preto predstavuje výrazné riziko nielen pre zdravie obyvateľov ale aj výrazné riziko vysokých nákladov pre ekonomiku. Podľa medzinárodnej charity Oxfam môže nedostatočná globálna vakcinácia stáť bohatšie štáty od 1 380 až do 2 700 dolárov na hlavu. Podľa The Economist-u stojí nezaočkovaný človek približne 2 900 dolárov.
Hlavná misia: zvýšiť zaočkovanosť
Na Slovensku prevláda relatívne vysoká miera skepsy k očkovaniu. Aj napriek tomu, že vakcíny majú vysokú bezpečnosť aj efektivitu. Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných aspoň prvou dávkou viac než 31 percent populácie (V Izraeli 63 % a v EÚ 37 %). Podľa prieskumu agentúry IPSOS z januára, je až 36% ľudí negatívne naklonených očkovaniu. Štúdie ukazujú, že mnoho ľudí, ktorí v prieskumoch povedia, že sa plánujú dať zaočkovať, to napokon neurobia.
Čím skôr sa dostaneme do relatívneho normálu, tým skôr sa môžeme zamerať na ozdravovanie ekonomiky. Vakcinácia podľa štúdií výrazne znižuje hospitalizáciu a úmrtnosť na COVID-19. Očkovanie je nutným krokom, aby sa predišlo ďalším zdravotným problémom a ekonomickým škodám. Samotné náklady na dospelého človeka vychádzajú na úrovni 40 eur (priemerná cena dvoch vakcín je 18,8 eur, náklady na podanie vakcín sú 15 eur a odhadované náklady na veľkokapacitné očkovacie centrá prepočítané na dospelého človeka sú 6 eur).
Štát musí zvýšiť motivácie
Niektorí odborníci odporúčajú finančnú odmenu pre všetkých ľudí, ktorí sa dajú zaočkovať. Prestížni ekonómovia ako N. Greory Mankiw, alebo Robert E. Litan hovoria, že najlepšia možnosť ako vytvoriť pozitívnu motiváciu pre ľudí je zaplatiť im. Podľa štúdie U.C.L.A. môže príspevok sto dolárov výrazne zvýšiť ochotu dať sa očkovať. Až 34% nezaočkovaných respondentov povedalo, že keby dostali príspevok, pravdepodobne by sa dali zaočkovať. Podobný efekt sa dal pozorovať aj pri 50 dolároch (31%) a 25 dolároch (28%). Niektoré štáty už s podobnou intervenciou experimentujú. Napríklad Maryland dáva štátnym zamestnancom sto dolárov. Srbsko (36% zaočkovanosť) je prvou európskou krajinou, ktorá ponúka 25 eur každému, kto bude dokonca mája zaočkovný.
Niektoré štáty a súkromné spoločnosti ponúkajú menej tradičné odmeny za očkovanie. Ohio, New York, Maryland a Oregon ponúkajú vakcínu ako lístok do lotérie. Prvé odhady naznačuje, že lotéria v Oregone pomáha zvýšiť očkovanie. V niektorých ďalších amerických mestách môžu ľudia, ktorí sa preukážu očkovacím preukazom dostať jogurt, šišky, pivo, alebo marihuanovú cigaretu. Mesto Tel Aviv spravilo jedno vakcinačné miesto v bare, kde si môžu ľudia po očkovaní dať pivo, alebo nealkoholický džús zadarmo. Je však otázne, či tieto odmeny naozaj dokázali motivovať aj ľudí, ktorí sú proti vakcinácii.
Zlepšiť prístup k vakcínam. Niektorí ľudia môžu mať problém nájsť si čas, alebo je vakcinačné centrum ďaleko. Zamestnávatelia, alebo štát, môžu vyjsť zamestnancom v ústrety a očkovať priamo v práci, alebo im poskytnúť i platené voľno na očkovanie. V zahraničí fungujú menšie očkovacie miesta, ktoré sú bližšie k ľuďom, napríklad v komunitných centrách, náboženských miestach, alebo v práci. V New Yorku sa už môžu ľudia zaočkovať na niektorých zástavkách metra, kde sa zriadili prenosné očkovacie centrá. Na Slovensku je potrebné zvážiť aj možnosť výberu dátumu a času vakcinácie.
Efektívne postrčenia ľudí smerom k zaočkovaniu. Obrovská americká štúdia preukázala, že SMS pripomenutia pred návštevou lekára výrazne zvýšili zaočkovanosť proti chrípke. Najefektívnejšia intervencia, pri ktorej pacienti dostali dve SMS správy (72 a 24 hodín) pred návštevou lekára, pripomínala pacientom, že u lekára na nich čaká vakcína. Iná štúdia zistila, že pripomienkový email bol tiež výrazne efektívnejší, než žiadna intervencia. Posielanie SMS správy, ktorá pripomínala očkovanie pre vysokorizikovú skupinu ľudí, bolo o 39% efektívnejšie než v kontrolnej skupine. Efektívnou behaviorálnou intervenciou môže byť aj nutnosť odhlásiť sa z očkovania. Keď boli zamestnanci Rutgersovej univerzity automaticky prihlásení na vakcináciu a v prípade, že ju nechceli sa museli sa odhlásiť, bola efektivita očkovania 45% (v prípade, že sa museli prihlásiť to bolo len 33%).
Výhody pre očkovaných
Jednou z najefektívnejších možností je postupné uvoľňovanie opatrení pre zaočkovanú populáciu. Výskum U.C.L.A. ukázal, že až 13 percent nezaočkovaných respondentov by bolo viac naklonených k očkovaniu, ak by to znamenalo, že nemusia nosiť rúška a dodržiavať odstupy. Tento postup je aj v súlade s najnovšími odporúčaniami amerického Centre for Disease and Control (CDC), ktoré odporučilo uvoľňovanie pandemických opatrení pre zaočkovanú populáciu. Niektoré štáty to už robia. Napríklad v New Yorku je polovica miest na NHL playoff rezervovaná pre zaočkovaných ľudí. Uvoľňovanie obmedzení pre zaočkovaných plánuje aj Nemecko alebo Hongkong. Európsky parlament schválil návrh na používanie digitálnych zelených certifikátov, ktoré umožnia voľné a bezpečné cestovanie pre zaočkovanú populáciu v priebehu najbližších týždňov.
Pomôcť môže podpora očkovania zo strany neštátnych aktérov, napríklad náboženských autorít alebo zamestnávateľov. Štátnym predstaviteľom nedôveruje mnoho ľudí, preto je potrebné, aby iné pozitívne autority informovali o výhodách očkovania proti COVID-19. Odmietanie vakcinácie nie je len o nedostatku informácií, ale často vychádza z vnútorného pocitu alebo ideologického presvedčenia. Napríklad náboženská viera môže byť motiváciou na prijatie, alebo odmietnutie očkovania v závislosti od diskurzu. Americká očkovacia stratégia sa aj preto sústreďuje na získavanie podpory od náboženských lídrov a zamestnávateľov.
Efektívne by mohli byť aj predmety, ktoré majú nízku finančnú, ale vysokú sociálnu hodnotu. Napríklad nálepky, odznaky, alebo náramky, ktoré signalizujú, že človek je zaočkovaný. Takéto predmety dávajú nenútený signál, že vakcinácia je bezpečná a vytvárajú spoločenský tlak na nezaočkovaných ľudí.