Štát musí s rekonštrukciami mostov pridať
6. november 2024, odkaz na mediálny blog
Stav mostov sa na Slovensku dlhodobo zhoršuje a hrozí, že o pár rokov bude treba každý ôsmy uzavrieť. Ak tomu chceme zabrániť, štát musí prioritne pripravovať päťkrát viac rekonštrukcií mostov ako dnes. Na ich financovanie bude treba 13 % z každoročne plánovanej sumy na cestné investície.
V blogu sa dozviete:
- v akom stave sú mosty dnes a k akej zmene došlo za posledných 10 rokov,
- akým tempom musí štát rekonštruovať, ak chce stav zlepšiť,
- prečo je potrebné zlepšiť projektovú prípravu a prečo samotné navýšenie financií problémy nevyrieši,
- kde už dnes na rekonštrukcie mostov existujú zdroje.
V slovenských podmienkach sú mosty najdôležitejšími prvkami cestnej infraštruktúry. Umožňujú plynulý prechod dopravy a vodičom môžu skrátiť trasu aj o niekoľko desiatok kilometrov. Naopak, ak je most uzavretý, dlhé obchádzky predstavujú pre vodičov, cyklistov aj chodcov časovú aj finančnú záťaž a pre dotknuté územie ekologickú ťarchu.
Kým mosty stoja, nevšímame si ich a nechávame ich chátrať. Keď sa uzavrú alebo doslova spadnú, hneď všetci bijú na poplach. Vtedy je už však päť minút po dvanástej. Príkladom je 45-ročný most pri Kremničke, ktorý spôsobil aj uzáveru časti R1 v Banskej Bystrici a musel sa rýchlo zbúrať.
Rekonštrukcia mosta netrvá týždeň, prinajlepšom sú to mesiace, ak nie roky. O komplikáciách spojených s uzáverou by svoje vedeli hovoriť vodiči z okolia Podlavíc, Michaloviec, Veľkých Bieroviec, Hlohovca, Oravskej priehrady, Vojan či Serede. Práve Sereď je asi najlepšou ukážkou prístupu štátu k mostom.
Seredský most vedie ponad železničnú trať a ako havarijný bol vedený už od roku 2018. Napriek mnohým obmedzeniam zostával dlhé roky aspoň čiastočne prechodným. Zlom nastal v máji 2023, kedy ho úplne uzavreli. Obmedzenia viedli k zhoršeniu dopravnej obslužnosti územia, 8-kilometrovej obchádzke pre vozidlá a 30-minútovým meškaniam vlakov.
Zdroj: www.seredskymost.sk
Vďaka dočasnému riešeniu v podobe podopretia mosta je obnovená železničná doprava a most je prístupný pre peších a cyklistov. Napriek tomu, že je v havarijnom stave už 6 rokov si Seredčania na nový most počkajú zrejme ešte dva roky.
Zhoršovanie ide rýchlo, tempo rekonštrukcií pomaly
Mosty, prirodzene, starnú. Na znižovanie životnosti všeobecne vplýva pôsobenie vonkajšieho prostredia, premávka a užívanie objektu, úroveň údržby aj kvalita materiálov a zhotovenia. Podľa technického stavu sú na tom zle mosty zaradené do posledných troch stupňov zo siedmich - zlý, veľmi zlý a havarijný. Na moste v zlom stave (stupeň 5) sa ešte dajú poruchy odstrániť bez obmedzenia dopravy. Most vo veľmi zlom stave (stupeň 6) má dopravné obmedzenia a v havarijnom stave (stupeň 7) by mal byť kvôli bezpečnosti uzavretý a vyžaduje si okamžitú nápravu.
Takmer polovica z mostov, ktoré sú dnes v prevádzke bola postavená v 50. - 70. rokoch 20. storočia. Minimálne 38 % z nich je v nevyhovujúcom stave, ich životnosť sa teda zdá byť nižšia než očakávaných 100 rokov. Môžu za tým byť najmä ťažšie vozidlá, vyššie intenzity oproti pôvodným plánom alebo nedostatočná údržba za posledné roky.
Kým v roku 2013 bolo v nevyhovujúcom stave približne 9 % všetkých vtedajších mostov, v roku 2023 to už bolo 34 % z celkového počtu 8 299 mostov na diaľniciach a cestách I., II. aj III. triedy. Ich stav sa teda na Slovensku z roka na rok zhoršuje a tento problém sa týka všetkých regiónov Slovenska bez rozdielu.
Štát má cez NDS a SSC dosah na mosty na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy. S diaľničnými mostami zatiaľ problém nie je, pozornosť sústredíme na 1 938 mostov na cestách I. triedy. V nevyhovujúcom technickom stave je 868 z nich, čiže približne 45 %. Z toho 29 mostov už je v havarijnom stave. Štát síce ročne opraví a zrekonštruuje 2x viac mostov ako pred desiatimi rokmi, no naďalej to nestačí ani na udržanie súčasného stavu. Napríklad v roku 2023 štát opravil alebo zrekonštruoval 20 nevyhovujúcich mostov, no ďalších 143 medzitým do tejto kategórie spadlo.
Graf 1: Zmeny počtu mostov na cestách I. triedy v skupine nevyhovujúci (zlý, veľmi zlý, havarijný)
Podľa zistení NKÚ sú základným problémom dlhodobo sa zhoršujúceho stavu mostov nedostatočná kontrola a diagnostika, chýbajúce finančné zdroje a neúčinná údržba. Plánovanie efektívnej údržby a modernizácií mostov však sťažuje najmä chýbajúca dlhodobá stratégia a nastavenie priorít.
Rýchlejšie ďalej zájdeš
Je viacero možností, ako ďalej. Otázkou je, či a kedy chce mať Slovensko lepšie mosty. Namodelovali sme 3 scenáre vývoja na najbližších 20 rokov podľa toho, akou rýchlosťou bude štát s rekonštrukciami pokračovať ďalej. Scenáre vychádzajú z analýzy dát, podľa ktorej most automaticky po ôsmich rokoch v jednej kategórii zostupuje o kategóriu nižšie.
Graf 2: Prognóza vývoja mostov v nevyhovujúcom stave podľa jednotlivých scenárov
Scenár 1: Zachovanie súčasného tempa – 20 mostov ročne
Ak bude štát pokračovať rovnakým tempom ako doteraz, t.j. opraví okolo 20 mostov ročne, pomer nevyhovujúcich mostov sa zvýši zo súčasných 45 % na 67 %. Zároveň by tých v havarijnom stave, ktoré by sa museli kvôli bezpečnosti uzavrieť, stúpol až desaťnásobne na 15 %. To znamená, že viaceré regióny by ostali odrezané od sveta alebo dostupné len po prekonaní desiatky až stovky kilometrov obchádzok. Toto tempo teda nestačí a musí sa zrýchliť, ak chceme v budúcnosti zabrániť kolapsu dopravy.
Graf 3: Prognóza vývoja stavu mostov súčasným tempom opráv - 20 mostov ročne
Scenár 2: Zrýchlenie na štandardné tempo – 50 mostov ročne
Ak vezmeme do úvahy, že most vydrží v dobrom stave približne 40 rokov a každý z takmer 2 000 mostov chceme aspoň raz zrekonštruovať, priebežne by mal štát štandardne rekonštruovať približne 50 mostov každý rok. V dlhodobom horizonte 20+ rokov by týmto tempom zastabilizoval podiel mostov v zlom stave na úrovni 20 %. To znamená, že pätina mostov by bola “iba” v 5. stupni zlého stavu a nedošlo by k zhoršeniu do veľmi zlého až havarijného stavu. Tento prístup však nevyrieši, iba spomalí enormný nárast počtu mostov v nevyhovujúcom stave počas nasledujúcich 10 rokov, ktorý aj tak dosiahne úroveň približne 46 %.
Graf 4: Prognóza vývoja stavu mostov zrýchleným tempom opráv na 50 mostov ročne
Scenár 3: Dobehnutie zanedbaného - úvodné zrýchlenie na 110 mostov ročne s následným spomalením na 50
Efektívnym spôsobom, ako zlepšiť súčasný stav môže byť dočasné zrýchlenie rekonštrukcií mostov v nevyhovujúcom stave aspoň na ročný počet 110. Ak by sa podarilo takéto tempo udržať aspoň 10 rokov, pomer mostov v nevyhovujúcom stave by sa znížil o viac ako polovicu zo súčasných 45 % na 19 %. Následne by bolo možné úvodné tempo zvoľniť na dlhodobo udržateľnú úroveň 40 – 50 mostov ročne.
Graf 5: Prognóza vývoja stavu mostov pri zrýchlení opráv na 110 mostov ročne a následnom spomalení po roku 2036 na 50 mostov ročne
Financovanie má byť z existujúcich zdrojov
Ak by štát dokázal zrýchliť tempo rekonštrukcií na 110 ročne počas 10 rokov, ročné výdavky by dosiahli približne 85 mil. eur bez DPH. Následne by bolo možné rekonštruovať dlhodobo udržateľným tempom 40 – 50 mostov ročne s nákladmi približne 37 mil. eur bez DPH na rok, ak uvažujeme s priemernou cenou rekonštrukcie mosta I. triedy vo výške 0,6 až 0,8 mil. eur bez DPH.
Rekonštrukcie mostov si nemusia vyžadovať dodatočné financovanie. Cestné projekty sa realizujú podľa finančných možností štátneho rozpočtu na základe priorít v harmonograme pre plánovanie a výstavbu cestnej infraštruktúry, kde by mali byť prioritne zaradené aj mosty. Celkovo sa v najbližších rokoch plánuje v rozpočte verejnej správy preinvestovať do cestnej infraštruktúry okolo 0,5 % HDP ročne, resp. okolo 700 mil. eur. Aby sme zabránili kolapsu dopravy, treba z tejto sumy v prvom rade vyčleniť približne 13 % na rekonštrukcie mostov.
Nestačí však zamerať pozornosť len na zabezpečenie financovania. Problémom je hlavne nedostatočná príprava projektov. Ak by sme sa dnes rozhodli vo veľkom rekonštruovať, v praxi sa po opravenom moste prejdeme najskôr po 2 rokoch, teda v roku 2027. Slovenská správa ciest dnes nemá nachystaných dosť projektov na to, aby v roku 2027 ponúkla vodičom 110 zrekonštruovaných mostov.
Štát nedokáže zrýchliť súčasné tempo rekonštrukcií zo dňa na deň, preto je v celom procese kľúčová práve príprava a tú treba čo najviac zrýchliť. Už od budúceho roka preto treba pripravovať projekty pre 110 mostov a pokračovať tak najbližšie desaťročie.
Súbežne s plánovaním rekonštrukcií by sa štát mal viac sústrediť na bežnú údržbu a priebežné opravy, ktoré sú lacnejšie a predĺžia životnosť mostov.
Pozn.: Celkové počty rekonštrukcií mostov zo strany štátu sú vyššie, blog však primárne rieši najkritickejšie mosty na cestách I. triedy, ktoré sú kategorizované ako mosty v nevyhovujúcom stave (stupne 5-7 zlý, veľmi zlý a havarijný).
Autori: Jozef Koperdák, Rastislav Farkaš (analytici Útvaru hodnoty za peniaze), Daniel Sliacky (bývalý stážista na ÚHP)