Skutočná hodnota za peniaze v doprave je prioritizácia
6. jún 2018, odkaz na mediálny blog
Analyticky podložený a verejný investičný plán pomôže stavať cesty a diaľnice rýchlejšie, efektívnejšie a premyslenejšie. Je to kľúčová priorita na najbližšie dva roky z hľadiska hodnoty za peniaze v doprave. Otázka nie je, či stavať, ale kde, kedy a v akom rozsahu. Súčasný stav našej cestnej siete je aj výsledkom toho, že doteraz taký plán neexistoval.
Výstavba diaľnic a ciest na Slovensku desaťročia prebieha na základe preferencií politikov, dojmov a tam, kde sa Národnej diaľničnej spoločnosti alebo Slovenskej správe ciest podarí pripraviť projekt. Z pohľadu skutočných dopravných potrieb to je dosť náhodný výber.
Doterajšie plány výstavby analytický základ nemajú alebo ho len predstierajú. Výsledkom sú často poloprázdne diaľnice (napr. Žilina, Strážov – Žilina, Brodno) alebo neúmerné zápchy (napr. Kysuce) a schátrané cesty (napr. tankodróm Martin). Vznikajú roztrúsené, neprepojené kúsky diaľnic s nízkym prínosom. Prvé pokusy, ako zvýšiť hodnotu za peniaze dopravných projektov, prišli v podobe revízie výdavkov alebo pri príprave prešovského obchvatu podľa nových pravidiel. Ale to sú len prvé lastovičky. Leto zatiaľ nepriniesli.
Skutočný posun v dopravných investíciách môže priniesť dátami podložený a verejný zoznam priorít a záväzný harmonogram prípravy a výstavby diaľnic a ciest. Aby sme vedeli, kde, kedy a v akom rozsahu stavať. Pre vzor netreba ísť ďaleko, stačí Rakúsko. Tam harmonogram slúži na lepšie plánovanie verejného rozpočtu, efektívnejšiu výstavbu a podľa prieskumov medzi stavebnými firmami zvyšuje istotu v stavebnom sektore.
Určenie priorít a ustálený harmonogram ušetrí peniaze aj čas. Lebo ak nevieme, čo stavať skôr, pre istotu NDS pripravuje všetko naraz, čo mrhá peniaze aj kapacity inštitúcií. Nakoniec nie je poriadne pripravené nič, povolenia vypršia, riešenia sú neaktuálne a v poli končia prázdne úseky.
Analyticky podložený investičný plán tiež pomáha plánovať výstavbu tak, aby sa dosiahlo ucelenie úsekov a sprejazdnenie ťahov. Teda aby nevznikali izolované kúsky diaľnic roztrúsené po krajine, ktorých prínos, pokým nie sú vzájomne prepojené, je limitovaný.
Vyššiu hodnotu za peniaze v cestnej infraštruktúre, teda efektívnejšiu, bezpečnejšiu a rýchlejšiu dopravu, môže priniesť aj modernizácia a rekonštrukcia ciest I. triedy, vrátane budovania obchvatov miest a obcí, aj v koridoroch budúcich rýchlostných ciest. Viaceré cesty I. triedy, v ktorých trase nie je plánovaná diaľnica alebo rýchlostná cesta, sú vyťažené podobne alebo viac ako cesty I. triedy s plánovanou paralelnou diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.
V krátkom čase môže pomôcť prioritizácia ciest prvej triedy. Analyticky podložený investičný plán výstavby diaľnic môže zase v dlhodobom horizonte prispieť k tomu, aby sme ich stavali rýchlejšie, efektívnejšie a premyslenejšie.
Štefan Kišš
Útvar hodnoty za peniaze, MF SR
Ak vás zaujíma naša práca, sledujte nás