Analýzy ÚHP
Ako ušetriť na prevádzke IT systémov: Analýza výdavkov na prevádzkové zmluvy
Výdavky na prevádzku IT systémov v roku 2024 sú plánované na 282 mil. eur, v rámci analýzy prevádzky IT systémov boli hodnotené zmluvy s prevádzkovými nákladmi 42 mil. eur ročne končiace v rokoch 2024 a 2025. Výdavky na prevádzku hodnotených informačných systémov môžu byť nižšie o 14,6 mil. eur bez dopadu na dostupnosť systémov pre používateľov.
- Analýza - 23.9.2024 [560 kB]
Vyhodnotenie dopadov nového konceptu grafikonu vlakovej dopravy 2022/2023
V decembri 2022 vstúpil do platnosti nový koncept grafikonu vlakovej dopravy. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov (tzv. taktový režim) a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach. Po prvom roku fungovania nového grafikonu Útvar hodnoty za peniaze a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spoločne vyhodnotili jeho dopady na cestujúcich a finančnú efektívnosť železničnej dopravy. Údaje pre analýzu poskytli ZSSK aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
- Analýza - 26.6.2024 [285 kB]
Hľadáme spoľahlivého zamestnanca. Podmienka: na živnosť
Slovensko v rámci EÚ vyniká v počte fiktívnych živnostníkov. Podľa odhadov ich môže byť viac ako 100-tisíc a ich počet dlhodobo rastie. Navrhovaným opatrením na zníženie počtu fiktívnych živnostníkov a nápravu pracovného trhu je častejšia a cielená kontrola a pokutovanie firiem, ktoré zamestnávajú fiktívnych živnostníkov. Viac v komentári.
- Analýza - 2.5.2024 [946 kB]
Ako nestrieľať naslepo
Najnovšia štúdia ÚHP skúma proces schvaľovania materiálov na úrovni vlády i parlamentu. Jej cieľom je zvýšiť informovanosť politikov i verejnosti pri prijímaní rozhodnutí. Navrhované zmeny sa týkajú analýz, procesov aj inštitúcií. Najvýraznejšou zmenou je rozdelenie posudzovania vplyvov na tzv. malú a veľkú analýzu vplyvov a ich nezávislé posúdenie.
Zefektívnenie ZSSK (Odporúčania ÚHP k auditu ZSSK)
Zefektívnenie Železničnej spoločnosti Slovensko posilní jej pozíciu a stabilitu, zvýši hodnotu za peniaze vo verejnej železničnej doprave a vo výsledku zlepší služby pre cestujúcich. Plnenie odporúčaní z vládneho auditu ZSSK v dlhodobom horizonte zvýši efektívnosť využitia zdrojov o 94 mil. eur a príjmy z cestovného o ďalších 15 - 36 mil. eur.
Najlepšia zahraničná prax pre reformu slovenského zdravotníctva
Slovenský zdravotný systém sa v mnohom odlišuje od najlepších zdravotných systémov krajín západnej Európy. Najnovšia analýza ÚHP pozerá na najlepšiu zahraničnú prax, ktorá môže byť inšpiráciou pri nastavovaní zmien potrebných pre lepšie zdravotníctvo.
- Analýza - 9.3.2023 [1,83 MB]
- Dátová príloha [230 kB]
Regionálne mzdy učiteľov
Komentár predstavuje možný spôsob výpočtu regionálnych príspevkov pre pedagogických a odborných zamestnancov v školstve, ktoré by dorovnávali atraktivitu učiteľského povolania v regiónoch.
- Komentár - 1.12.2022 [552 kB]
- Dátová príloha [248 kB]
Nový grafikon vlakovej dopravy 2022/23
Nový reformný grafikon železničnej dopravy začne platiť už od decembra 2022. Tento strategický dokument posilňuje dopravu o 4 %, zrýchľuje medzimestské spojenie v priemere o 2 minúty, a to všetko s o 6 % nižšími jednotkovými nákladmi. Väčšina cestujúcich tak bude už čoskoro cestovať rýchlejšie v menej preplnených vlakoch a s kratším čakaním na ďalší spoj.
- Analýza - 27.10.2022 [528 kB]
Princípy grantovej podpory výskumu, vývoja a inovácií - popis dobrej praxe
Dokument je súčasťou prípravy na reformu riadenia výskumu, vývoja a inovácií obsiahnutej v Pláne obnovy a odolnosti SR. Cieľom reformy je defragmentácia a silnejšia koordinácia podporných nástrojov, ako aj uplatňovanie princípov dobrého riadenia a efektívnosti, ktoré zabezpečia väčší úžitok/pridanú hodnotu z investovaných zdrojov. Dokument sa zameriava na zhrnutie dobrej praxe pri poskytovanie grantovej podpory pre výskum, vývoj a inovácie, a to na každom kroku procesu od vyhlasovania výziev, cez výber projektov až po monitoring a ex-post hodnotenie podporných programov.
- Analýza - 4.8.2022 [749 kB]
Ako dekarbonizovať Slovensko do roku 2030?
Slovensko môže byť v dekarbonizácii jedným z lídrov strednej Európy. Niektoré opatrenia prinesú aj finančné úspory. Spolu s Boston Consulting Group a Inštitútom environmentálnej politiky sme vymodelovali prvú slovenskú krivku marginálnych nákladov na znižovanie emisií (Marginal Abatement Cost Curve – MACC), ktorá pozostáva z 58 opatrení.
- Analýza (v angličtine) [828 kB]
- Dátová príloha (v angličtine) [26 kB]
Analýza vplyvov Prvej pomoci na zamestnanosť počas prvej vlny pandémie COVID-19
Prvá pomoc prispela počas prvej vlny pandémie k udržaniu zamestnanosti. Pomoc dokázala zabrániť prepúšťaniu, ak bola poskytnutá čo najskôr a trvala dlhšie ako dva mesiace. Analýzu vypracovali Útvar hdnoty za peniaze a Inštitút finančnej politiky.
- Analýza - 7.4.2022 [537 kB]
- Dátová príloha - 7.4.2022 [97 kB]
Vplyv pandémie na marginalizované rómske komunity: Ako zmenila pandémia výsledky na trhu práce a z pohľadu zdravia.
- Analýza - 8. 12. 2021, [pdf, 919 kB]
- Dátová príloha - 2. 8. 2021, [xlsx, 164 kB]
Písať listy sa oplatí: ako zvýšiť daňové príjmy rýchlo a efektívne
Finančná správa v spolupráci s Inštitútom finančnej politiky, Útvarom hodnoty za peniaze a akademickým sektorom pripravila experiment s cieľom vyhodnotiť úspešnosť listovej kampane upozorňujúcej daňovníkov na povinnosť platiť daň z príjmu z predaja nehnuteľnosti. Zaslanie listov vybraným daňovníkom pomohlo zvýšiť príjmy štátu o 2,5 milióna eur, ktoré by inak neskončili v štátnom rozpočte.
- Analýza - 8. 12. 2021, [pdf, 599 kB]
Potenciálne prínosy očkovacej prémie a sprostredkovateľského bonusu
Zvyšovanie počtu zaočkovaných ľudí je najefektívnejším spôsobom, ako ochrániť životy a znížiť ekonomické aj zdravotné škody spôsobené pandémiou. Podľa odhadu ÚHP sa spoločenské náklady na nezaočkovaného človeka pohybujú na úrovni 4 384 eur. Vzhľadom na nedostatočné tempo očkovania je kľúčové konať rýchlo. Štát by mal použiť viacero opatrení na zvýšenie motivácie dať sa zaočkovať.
- Analýza - 2. 8. 2021, [pdf, 401 kB]
- Dátová príloha - 2. 8. 2021, [xlsx, 5 230 kB]
Programovanie pre pokročilých
Verejná diskusia o rozpočte by sa ideálne mala viesť nielen o výške výdavkov, ale najmä o výsledkoch politík na ktoré sa vynakladajú. Diskutovať by sa tak malo o počte zachránených životov zdravotnou starostlivosťou, nie výlučne o výške výdavkov na zdravotníctvo či počte lekárov. Jedným z nástrojov, ktorý by mal prispieť k lepšej informovanosti o štruktúre a výsledkoch verejných výdavkov je rozpočtovanie založené na výsledkoch. Umožňuje sledovať výdavky podľa účelu a stanoviť k nim merateľné ukazovatele. Programové rozpočtovanie na Slovensku však v súčasnej podobe len v malej miere prispieva k zostaveniu rozpočtu či k lepšej diskusii o výsledkoch politík. Táto štúdia ponúka diagnostiku hlavných problémov a návrh ich riešenia na príklade programových štruktúr Ministerstva dopravy a výstavby SR a Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
- Analýza - 19.11.2020, [pdf, 745 kB]
Ultrarýchly internet na Slovensku nepotrebuje veľké investície štátu
Splnenie cieľov pokrytia Slovenska rýchlym internetovým spojením si vyžaduje verejné investície vo výške približne 80 miliónov eur. Doterajšie odhady o potrebe investovať na splnenie cieľov EÚ v nasledujúcich rokoch stovky miliónov eur štátnych peňazí sú prehnané. Nezohľadňujú všetky dostupné technológie, regulačné nástroje na zníženie nákladov a počítajú s investíciami z verejných zdrojov aj tam, kde to nebude potrebné.
- Analýza - 10. 2. 2021, [pdf, 175 kB]