Zavedenie eura: Kritérium deficitu nie je ohrozené
Aktualizované dňa: 29.11.2007 06:00
V nadväznosti na zverejnenú Štatistickú správu o základných vývojových tendenciách v hospodárstve SR v 1. polroku 2007 a posledné mesačné indikátory vývoja ekonomiky vypracovalo MF SR aktualizáciu svojej predikcie o makroekonomickom a fiškálnom vývoji v roku 2007 s cieľom posúdiť ich vplyv na pozíciu verejných financií v bežnom roku.
Najnovšie prognózy MFSR jednoznačne potvrdzujú doterajšie očakávania o pozitívnom smerovaní v hlavných oblastiach ekonomiky SR. Väčšina makroekonomických indikátorov sa vyvíja lepšie ako sa predpokladalo pri zostavovaní rozpočtu. Slovenská ekonomika rastie v roku 2007 ešte vyšším tempom ako v predchádzajúcich rokoch a to bez ohrozenia makroekonomickej stability. Očakáva sa, že rast HDP za celý rok 2007 dosiahne 8,8%, čo je v porovaní s predpokladmi rozpočtu viac o 1,4 p.b (7,4%). Ďalšou dôležitou udalosťou, ktorá dokumentuje pozitívne trendy v slovenskej ekonomike, bolo začatie plnenia maastrichtského inflačného kritéria od augusta 2007. Dvanásťmesačný priemer medziročnej inflácie HICP (indikátor relevantný pre plnenie kritéria) činil totiž v auguste 2,4 % a dostal sa pod aktuálnu referenčnú hodnotu, ktorá bola 2,6 %.
Hlavným cieľom vlády v oblasti fiškálnej politiky pre rok 2007 je udržať deficit verejnej správy (vrátane nákladov na financovanie 2.piliera dôchodkovej reformy) do úrovne 2,9% HDP a splniť tak jedno z kritérií pre prijatie jednotnej európskej meny euro v roku 2009.
Schválený rozpočet verejnej správy na rok 2007 predpokladal deficit verejnej správy na úrovni 2,9 % HDP, pričom náklady dôchodkovej reformy sa odhadovali na úrovni 1,1% HDP. Súčasný odhad deficitu verejnej správy na rok 2007 (vrátane nákladov na 2.pilier) sa odhaduje na úrovni 2,5% HDP. V porovnaní so schváleným rozpočtom sa predpokladá zníženie deficitu o 0,4% HDP. Zníženie deficitu verejnej správy sa dosiahlo aj napriek tomu, že očakávaný dopad 2.piliera na verejnú správu vzrástol o 0,2% HDP na 1,3% HDP.
Predpokladá sa, že štátny rozpočet prispeje k zníženiu deficitu sumou 8,0 mld. Sk, predovšetkým z dôvodu úspory vo výdavkoch na obsluhu štátneho dlhu a vyšších daňových príjmov. Okrem toho sa očakáva zlepšenie hospodárenia Štátnych finančných aktív a mimorozpočtových účtov (0,9 mld. Sk), štátnych fondov (0,5 mld. Sk) a Fondu národného majetku (0,2 mld. Sk). Dosiahnuté úspory u týchto subjektov verejnej správy v celkovej výške 9,6 mld. Sk budú kompenzované horším hospodárením ostatných zložiek verejnej správy vo výške 2,3 mld. Sk. Zhoršenie hospodárenia o 0,5 mld. Sk sa predpokladá v zdravotných poisťovniach, v Sociálnej poisťovni v sume 0,4 mld. Sk a najmä u VÚC v sume 1,2 mld. Sk. Schodok verejnej správy sa tak v dôsledku týchto zmien zníži oproti schválenému rozpočtu pravdepodobne o 7,1 mld.Sk.
Vyššie uvedený odhad deficitu verejnej správy vo výške 2,5% HDP už zohľadňuje dopady preklasifikovania Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu do sektora verejnej správy. Odhad deficitu na rok 2007 bol týmto krokom ovplyvnený v minimálne miere, keďže očakávaný negatívny dopad je na úrovni 0,01% HDP. Na druhej strane, odhad deficitu nezohľadňuje dopady možného preklasifikovania Národnej diaľničnej spoločnosti do sektora verejnej správy, keďže Eurostat v tejto veci ešte nerozhodol. V prípade, že by sa do hospodárenia verejnej správy zahrnuli aj výsledky hospodárenia Národnej diaľničnej spoločnosti, odhadovaný deficit verejnej správy by sa v roku 2007 zvýšil o dodatočných 0,2 percentuálneho bodu na úroveň 2,7% HDP. Avšak bez ohľadu na konečné rozhodnutie Eurostatu, splnenie maastrichtského kritéria nie je z pohľadu fiškálnej politiky ohrozené.
Aktualizácia daňových príjmov naznačuje, že v roku 2007 dosiahnutá skutočnosť len veľmi mierne prevýši rozpočtovanú úroveň. Znamená to, že na rozdiel od predchádzajúcich troch rokov, kedy skutočné daňové príjmy prevýšili rozpočtovanú úroveň vo významnej miere, v roku 2007 daňové príjmy nebudú výraznejšie vplývať na výsledný schodok verejnej správy. Udržanie rozpočtovanej úrovne deficitu, prípadne jeho ďalšie zníženie, bude potrebné uskutočňovať cez dôslednú kontrolu na strane výdavkov verejnej správy. Osobitnú pozornosť je potrebné venovať najmä čerpaným a použitým úverom samospráv, ktoré mali spolu s použitím zostatkov z predchádzajúcich období podstatný negatívny vplyv na deficit v roku 2006. Ďalším veľkým rizikom pre odhad salda verejnej správy sú v súčasnosti vývoj pohľadávok a záväzkov subjektov sektora verejnej správy (predovšetkým u obcí a VÚC).
Súčasný odhad deficitu verejnej správy vytvára relatívne malú rezervu voči referenčnej maastrichtskej hodnote, pričom je potrebné zobrať do úvahy aj možné negatívne dopady spomínaných rizík. Z uvedeného dôvodu by do konca roka 2007 nemalo dôjsť k žiadnym opatreniam nad rámec schváleného rozpočtu, ktoré by mali dodatočný negatívny dopad na saldo verejnej správy. Ministerstvo financií preto nevidí priestor pre navýšenie výdavkov štátneho rozpočtu o povolené 1% v zmysle zákona o štátnom rozpočte na rok 2007.