Administratívna finančná kontrola
Pokiaľ je právnická osoba OVS a finančné prostriedky vynakladá na výkon svojej činnosti napríklad marketing, propagáciu, veľtrhy a podobne, tak v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. ide o použitie verejných financií a nie o ich poskytnutie. Pokiaľ verejné financie používa priamo OVS, nemá povinnosť vykonávať overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním AFK, ale má povinnosť vykonávať overenie súladu relevantných skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním ZFK.
Overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním AFK podľa zákona č. 357/2015 Z. z. je povinný OVS vykonať, ak poskytne alebo poskytol verejné financie inej osobe. Podľa zmluvy medzi samosprávnym krajom a dopravcom, poskytuje samosprávny kraj dopravcovi vo forme mesačného preddavku úhradu z rozpočtu samosprávneho kraja a dopravca je povinný poskytovať dopravné výkony (služby). Na základe takto uzatvorenej zmluvy nevzniká povinnosť samosprávnemu kraju vykonávať overenie prostredníctvom AFK podľa § 8 zákona č. 357/2015 Z. z., nakoľko verejné financie nie sú poskytované inej osobe za účelom ich následného použitia, ale priamo použité na úhradu dohodnutej služby (dopravného výkonu). Nezaniká však povinnosť vykonať overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním ZFK. Vzhľadom na skutočnosť, že overenie skutočností vykonaním ZFK a overenie skutočností vykonaním AFK sa v tom istom čase overuje tá istá finančná operácia/jej časť a berúc do úvahy, že pri ZFK aj AFK sa overujú rovnaké relevantné skutočnosti uvedené v § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z., je žiadúce, aby overenie prostredníctvom ZFK a AFK vykonali a potvrdili tí istí zamestnanci OVS.
Platí, že pri vykonávaní overenia súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním AFK je potrebné overiť súlad finančnej operácie alebo jej časti s tými skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona č. 57/2015 Z. z., s ktorými finančná operácia súvisí. Znamená to, že v rámci overovania súladu relevantných skutočností prostredníctvom AFK je oprávnená osoba oprávnená (dokonca je potrebné) overovať aj vecný obsah projektov/dotácií (či sú splnené podmienky uvedené vo výzve, osobitnom predpise, vnútornom predpise, rozhodnutí komisie/štatutára a pod.), nielen finančnú časť týchto výdavkov. Overovaním súladu relevantných skutočností vykonaním AFK nezaniká povinnosť pre OVS vykonať overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním ZFK. Vzhľadom na skutočnosť, že overenie súladu skutočností vykonaním ZFK a overenie súladu skutočností vykonaním AFK sa v tom istom čase overuje tá istá finančná operácia/jej časť a berúc do úvahy, že pri ZFK aj AFK sa overujú rovnaké relevantné skutočnosti uvedené v § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z., je žiadúce, aby overenie prostredníctvom ZFK a AFK vykonali a potvrdili tí istí zamestnanci OVS.
Pri overovaní súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonávaním ZFK aj AFK je potrebné dodržať „princíp kontroly 4 očí“ a zároveň zákonnú požiadavku, podľa ktorej ZFK a AFK vykonáva štatutárny orgán, resp. ním určený vedúci zamestnanec orgánu verejnej správy a zamestnanec zodpovedný za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu OVS. Vzhľadom na skutočnosť, že overenie súladu skutočností vykonaním ZFK (kontrola „do vnútra“ orgánu verejnej správy) a overenie súladu skutočností vykonaním AFK (kontrola „navonok“ voči inej osobe, ktorej OVS poskytuje/poskytol verejné financie) sa v tom istom čase overuje tá istá finančná operácia/jej časť a berúc do úvahy, že pri ZFK aj AFK sa overujú rovnaké relevantné skutočnosti uvedené v § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z., je žiadúce, aby overenie prostredníctvom ZFK a AFK vykonali a potvrdili tí istí zamestnanci OVS.
Povinnosť vykonávať overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním AFK vzniká momentom vzniku právneho nároku na poskytnutie verejných financií, a to napr. na základe zmluvy, rozhodnutia alebo iného právneho titulu zaväzujúceho OVS poskytnúť verejné financie inej osobe. Nakoľko sú príspevky poskytované „automaticky“ v nadväznosti na vydané rozhodnutie a uzatvorenú zmluvu o poskytnutí príspevku s prijímateľom, t. j. prijímateľ nie je povinný predkladať po vydaní rozhodnutia/uzatvorení zmluvy o poskytnutí príspevku žiadosť, resp. iné dokumenty, na základe ktorých by sa príspevok/dotácia poskytli, OVS nevykonáva AFK. OVS však vykoná overenie súladu relevantných skutočností vykonaním AFK pri predložení zúčtovania poskytnutého príspevku (prvý úkon zo strany povinnej osoby), ak k tejto skutočnosti dôjde. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť povinnosť OVS vykonať overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním ZFK nielen pred vydaním rozhodnutia, ale aj pred uzatvorením zmluvy (ak sa uzatvára), pred každým poskytnutím verejných financií ako aj vo vzťahu k prípadnému zúčtovaniu poskytnutého príspevku.
OVS ako poskytovateľ verejných financií musí sám vyhodnotiť, aké všetky doklady a informácie bude skúmať a vyžadovať za účelom získania uistenia o súlade finančnej operácie so skutočnosťami podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. v nadväznosti na charakter overovanej finančnej operácie alebo jej časti. Vyžiadaná dokumentácia musí súvisieť s vykonávanou kontrolou a má byť potrebná na naplnenie cieľa AFK. Spôsob overovania, ako aj rozsah skúmaných dokumentov bude závisieť najmä od overovaných skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z., najmä od podmienok poskytnutia a použitia verejných financií (dotácií, finančného príspevku) ustanovených v osobitnom predpise, rozhodnutí, resp. inak definovaných záväzných podmienok poskytnutia verejných financií. Nepostačuje napríklad overiť len excelovské tabuľky, zápisy, sumáre a pod., z dôvodu že tieto dokumenty môžu byť rôzne upravené/prispôsobené a nemusia zodpovedať skutočnosti, t. j. nemusia byť pravdivé. Osoby vykonávajúce AFK na účely uistenia sa, musia využívať hodnoverné doklady, najlepšie účtovné doklady, originály resp. overené kópie dokladov, ktoré reálne, pravdivo a nespochybniteľne preukazujú skutočnosti, ktoré zodpovedajú overovanej finančnej operácii alebo jej časti.
V prípade identifikovania nedostatkov, bez ohľadu na to, či majú finančný vplyv, je oprávnená osoba povinná vždy vypracovať návrh (čiastkovej) správy, v ktorom sa uvedú najmä skutočnosti podľa § 22 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z. Bez predchádzajúceho vypracovania a doručenia návrhu správy nie je možné vyhotoviť správu so zistenými nedostatkami. V návrhu (čiastkovej) správy je potrebné uviesť zistené nedostatky spolu s návrhmi odporúčaní na ich nápravu a na odstránenie príčin ich vzniku, lehotu na prijatie opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku a predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a lehotu na splnenie prijatých opatrení.
OVS je povinný nastaviť podmienky poskytovania verejných financií tak, aby sa vedel uistiť o tom, že budú použité hospodárne, efektívne, účinne a účelne. OVS nemusí vykonávať overenie súladu relevantných skutočností vykonaním AFK v prípade, ak už v procese poskytovania verejných financií sa vykonaním ZFK overujú skutočnosti v súlade s § 6 ods. 4 na základe relevantných dokladov od povinnej osoby, ktoré budú postačujúce a povinná osoba nebude predkladať po poskytnutí verejných financií oprávnenej osobe ďalšie doklady. Ak je povinná osoba povinná zúčtovať poskytnuté verejné financie, resp. preukázať, na aký účel boli verejné financie použité, na základe predloženia dokladov k zúčtovaniu poskytnutých finančných prostriedkov v súlade so zmluvnými (alebo inak zadefinovanými) podmienkami, za ktorých sa verejné financie poskytli (t. j. pre účely zákona č. 357/2015 Z. z. prvý úkon zo strany povinnej osoby), vykoná oprávnená osoba overenie súladu relevantných skutočností podľa § 6 ods. 4 a to vykonaním AFK. Ak si povinná osoba nesplní povinnosť predložiť doklady k zúčtovaniu, uvedené konanie resp. opomenutie konania je porušením zmluvných (alebo inde zadefinovaných) podmienok za ktorých sa verejné financie poskytli, pričom uvedené môže viesť k naplneniu skutkovej podstaty porušenia finančnej disciplíny podľa zákona č. 523/2004 Z. z. Aj v prípade absencie prvého úkonu zo strany povinnej osoby je oprávnená osoba oprávnená začať „vymáhať poskytnuté plnenie“ (na základe uzatvorenej zmluvy), a to z titulu, resp. v nadväznosti na vykonanie overenia súladu skutočností prostredníctvom ZFK v termíne zúčtovania finančnej operácie (poskytnutých verejných financií). Ak sa poskytovateľ prostredníctvom AFK nevie dostatočne uistiť či boli dodržané všetky podmienky na použitie verejných financií, odporúčame využiť aj ďalší nástroj v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. a to overenie súladu relevantných skutočností vykonaním FKnM.
Ak povinná osoba neposkytne potrebnú súčinnosť oprávnenej osobe pri výkone AFK, alebo ak povinná osoba marí alebo sťažuje oprávnenej osobe výkon a riadny priebeh AFK, napr. ak povinná osoba odmietne predložiť dokumentáciu v nadväznosti na žiadosť oprávnenej osoby, alebo ak povinná osoba neumožní oprávnenej osobe vstup do objektu pre účely výkonu finančnej kontroly, táto skutočnosť sa neposudzuje ako dôvod hodný osobitného zreteľa. V prípade nepredloženia kompletnej dokumentácie k AFK oprávnená osoba opätovne vyzve, v súlade s § 20 ods. 2, povinnú osobu na predloženie dokladov alebo iných podkladov potrebných pre výkon finančnej kontroly. Ak povinná osoba nepredloží v lehote a rozsahu určených oprávnenou osobou vyžiadané doklady a podklady, oprávnená osoba je oprávnená uložiť jej za nesplnenie povinností pokutu v súlade s § 28 zákona. Výsledkom overenia súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním AFK je správa/čiastková správa, ktorej vypracovaniu v prípade identifikovania nedostatkov predchádza vypracovanie návrhu správy/čiastkovej správy.
V zmysle ustanovenia § 22 ods. 7 zákona č. 357/2015 Z. z. v prípade, ak sú po skončení AFK zistené chyby v písaní, počítaní alebo iné zrejmé nesprávnosti, správu z finančnej kontroly oprávnená osoba opraví a časť správy, ktorej sa oprava týka zašle povinnej osobe a všetkým osobám, ktorým bola zaslaná pôvodná správa. Uvedená možnosť opravy je relevantná pre situácie, kedy oprávnená osoba identifikuje po skončení AFK chybu v písaní, počítaní alebo inú zrejmú nesprávnosť, t. j. chybu, ktorá je zrejmá na prvý pohľad. . Avšak, nesprávny výpočet (napr. prípad nesprávneho výpočtu výšky zálohovej platby, zapríčinený nesprávnymi podkladmi a nie matematickou chybou), ktorý má vplyv na výslednú sumu (napr. zálohovej platby) a tým aj na závery z vykonanej finančnej kontroly, nie je možné považovať za „zrejmú nesprávnosť“, ktorá sa dá subsumovať pod prípady ustanovené v § 22 ods. 7 zákona č. 357/2015 Z. z. AFK je v zmysle ustanovenia § 22 ods. 6 zákona č. 357/2015 Z. z. skončená dňom zaslania správy povinnej osobe. Keďže AFK zaslaním správy bola skončená, je potrebné, aby v danom prípade oprávnená osoba vykonala opätovnú AFK.