Finančná kontrola na mieste
Lehotu na vykonanie overenia súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním FKnM zákon č. 357/2015 Z. z. nestanovuje, uvedené však nevylučuje, aby si OVS stanovil lehotu na vykonanie overenia súladu relevantných skutočností prostredníctvom FKnM vo vnútornom predpise.
FKnM je možné overovať súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. a finančnej operácie alebo jej časti aj spätne dozadu, pričom zákon neobmedzuje časové obdobie na možnosť overovania. FKnM je možné overovanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti udržiavania výsledkov a cieľov finančnej operácie alebo jej časti bez časového obmedzenia, resp. vo väzbe na povinnosť uchovávania dokladov súvisiacich s finančnou operáciou. Overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním FKNM možno vykonávať aj opakovane.
Overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním FKnM je možné vykonávať podľa zostaveného plánu alebo je možné vykonať FKnM mimo plánu na základe podnetu alebo rozhodnutia štatutárneho orgánu OVS. MF SR odporúča v spise súvisiacom s finančnou kontrolou uchovať dôvody FKnM (indikátory, ktorých záverom je nutnosť vykonania finančnej kontroly na mieste).
Podľa základných pravidiel finančnej kontroly a auditu ustanovených v zákone č. 357/2015 Z. z. oprávnená osoba nemá povinnosť zdôvodniť rozsah podkladov, ktoré súvisia s vykonávanou finančnou kontrolou; povinná osoba je povinná ich poskytnúť a tiež je povinná poskytnúť potrebnú súčinnosť. Požadované doklady by však mali súvisieť s predmetom kontroly.
Overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním FKnM sa podľa § 9 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonáva v povinnej osobe. Tretia osoba je podľa § 20 ods. 2 písm. a) zákona č. 357/2015 Z. z. „osoba, ktorá je vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti dodávateľom výkonov, tovarov, prác alebo služieb, alebo akákoľvek iná osoba, ktorá má informácie, doklady alebo iné podklady, ktoré sú potrebné na výkon finančnej kontroly alebo auditu, ak ich poskytnutiu nebráni osobitný predpis“. Tretia osoba teda poskytuje len informácie alebo podklady, ktoré sú dôležité pre posúdenie skutočností na úrovni povinnej osoby. V prípade vzniku potreby vyžadovať súčinnosť od tretej osoby v rámci FKnM, oprávnená osoba je povinná vopred, najneskôr pri vstupe podľa § 9 ods. 3 oznámiť povinnej osobe alebo tretej osobe termín začatia a cieľ výkonu finančnej kontroly na mieste a je povinná preukázať sa aj tretej osobe poverením na vykonanie FKnM, ktorým sa rozumie poverenie na vykonanie FKnM voči povinnej osobe (nie tretej osobe), a na jej požiadanie umožniť nahliadnutie do preukazu totožnosti alebo služobného preukazu. Nakoľko vo vzťahu k tretej osobe sa overovanie súladu relevantných skutočností prostredníctvom FKnM nevykonáva, nevypracováva sa vo vzťahu k nej ani žiaden výsledný dokument z vykonanej kontroly.
Zákon č. 357/2015 Z. z. nevylučuje možnosť vykonať najprv overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním FKnM a následne vykonať toto overenie vykonaním AFK a neupravuje ani poradie vykonávania jednotlivých druhov finančných kontrol, pričom pokiaľ je potrebné príslušnú finančnú operáciu alebo jej časť overiť AFK a aj FKnM, je z dôvodu zníženia administratívnej záťaže možné vypracovať spoločný návrh / spoločnú správu z AFK a FKnM. Vykonávanie overovania súladu relevantných skutočností prostredníctvom FKnM je fakultatívne, a týka sa vybraných finančných operácií podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu OVS a vykonávanie ZFK a AFK je obligatórne.
OVS môže poveriť výkonom finančnej kontroly na mieste iný OVS, ak tak ustanovia osobitné predpisy alebo medzinárodné zmluvy, ktorými je Slovenská republika viazaná. V tejto súvislosti je potrebné poukázať na skutočnosť, že ak OVS poverí vykonávaním FKnM iný OVS, podľa § 6 ods. 2 zákona č. 357/2015 Z. z. za vykonanie FKnM bude naďalej zodpovedný štatutárny orgán OVS, ktorý poveril výkonom FKnM iný OVS. Zákon č. 357/2015 Z. z. vo svojich ustanoveniach neupravuje formu, resp. spôsob poverenia iného OVS. Z dôvodu predchádzania vzniku možných nejasností sa odporúča v zmluve/dohode, okrem iných podstatných náležitostí, upraviť najmä rozsah vykonávanej FKnM, spôsob vykonávania FKnM, zodpovednosť za nesprávne vykonanie/nevykonanie FKnM, informovanie OVS o vykonaných FKnM a ich výsledkoch, resp. odovzdanie správ z vykonaných FKnM a pod. Z uvedeného vyplýva, že pri výkone FKnM bude ako oprávnená osoba voči povinnej osobe vystupovať poverený OVS, t. j. na všetkých relevantných dokumentoch a výstupoch bude figurovať poverený OVS ako oprávnená osoba. Na poverený OVS sa teda budú vzťahovať všetky oprávnenia a povinnosti definované v § 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z. z. V prípade takejto zmluvnej úpravy vykonávania FKnM nie je potrebné a vzhľadom na možnú neodôvodnenú administratívnu záťaž ani žiadúce, aby OVS poveroval iný OVS osobitne na výkon každej jednotlivej FKnM. Na vykonávanie overenia súladu relevantných skutočností prostredníctvom FKnM a na úkony súvisiace s vykonanou FKnM sa použijú ustanovenia základných pravidiel finančnej kontroly a auditu podľa § 20 až 27 zákona č. 357/2015 Z. z. (§ 9 ods. 5 zákona č. 357/2015 Z. z.).
OVS v rámci výkonu overenie súladu skutočností podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. vykonaním FKnM môže overovať aj proces VO realizovaného verejným obstarávateľom v príspevkovej organizácii v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti. FKnM je nástroj štatutárneho orgánu OVS, ktorým má zabezpečiť správne a efektívne finančné riadenie v rámci OVS, ako aj v rámci jeho podriadených organizácií.
V rámci overovania finančnej operácie alebo jej časti môže OVS overovať FKnM aj vykonanie ZFK k danej overovanej finančnej operácii/jej časti. Podľa § 9 ods. 1 zákona č. 357/2015 Z. z. OVS overuje FKnM finančnú operáciu alebo jej časť, v rámci ktorej získava dôkazy, preveruje a zisťuje skutočnosti, ktoré považuje za potrebné na účely overenia jej súladu s § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z.
Podľa § 20 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z. je oprávnená osoba pri vykonávaní FKnM oprávnená v nevyhnutnom rozsahu za podmienok ustanovených v osobitých predpisoch, vstupovať do objektu, zariadenia, prevádzky, dopravného prostriedku, na pozemok povinnej osoby alebo tretej osoby alebo vstupovať do obydlia, ak sa používa aj na podnikanie alebo na vykonávanie inej hospodárskej činnosti.