Limit verejných výdavkov – otázky a odpovede
1. Aké výdavky spadajú pod limit verejných výdavkov v roku 2024?
Rok 2024 je vo vzťahu k limitu verejných výdavkov špecifický s ohľadom na oblasť výdavkov, ktoré spadajú pod limit verejných výdavkov. Limit verejných výdavkov na rok 2024 (celkový) je ustanovený zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“)a zahŕňa maximálnu výšku časovo rozlíšených konsolidovaných výdavkov verejnej správy v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu bez úrokových výdavkov, diskrečných príjmových opatrení, prostriedkov z rozpočtu Európskej únie (vrátane prostriedkov Modernizačného fondu), prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti (okrem DPH), cyklických prvkov výdavkov na dávky v nezamestnanosti a jednorazových a iných dočasných opatrení. Pri limite verejných výdavkov na rok 2024 sa príslušné spolufinancovanie k EÚ prostriedkom neodpočítava, t. j. ovplyvňuje čisté výdavky, t. j. aj limit verejných výdavkov.
2. Aké výdavky spadajú pod limit verejných výdavkov s účinnosťou od 1. augusta 2024, ktorý sa prvýkrát bude uplatňovať v rozpočtovom procese pre zostavenie rozpočtu verejnej správy na roky 2025 – 2027?
Limitom verejných výdavkov sa podľa § 30aa ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. rozumie maximálna výška výdavkov vyjadrená sumou určená v súlade s povoleným medziročným rastom čistých výdavkov s odkazom na čl. 2 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2024/1263. Toto nariadenie definuje čisté výdavky ako výdavky verejnej správy bez úrokových výdavkov, diskrečných príjmových opatrení, výdavkov na programy Únie plne kryté príjmami z fondov Únie, vnútroštátnych výdavkov na spolufinancovanie programov financovaných Úniou, cyklických prvkov výdavkov na dávky v nezamestnanosti a jednorazových a iných dočasných opatrení.
Kódy zdrojov, ktoré ovplyvňujú limit verejných výdavkov a kódy zdrojov, ktoré neovplyvňujú limit verejných výdavkov, sú uvedené v Dodatku č. 1 k Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi 2024, príspevok č. 11.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/86/Dodatok_c_1_Prirucka_2025_2027.pdf
Kódy zdrojov, ktoré ovplyvňujú limit verejných výdavkov a kódy zdrojov, ktoré neovplyvňujú limit verejných výdavkov, sú uvedené v Dodatku č. 1 k Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi 2024, príspevok č. 11.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/86/Dodatok_c_1_Prirucka_2025_2027.pdf
3. Na stránke www.rrz.sk je zverejnená „Metodika výpočtu, aktualizácie a hodnotenia plnenia limitov verejných výdavkov“. Je táto metodika stále platná a bude sa podľa nej postupovať?
Nie. Zákonom č. 118/2024 Z. z. schváleným Národnou radou Slovenskej republiky 9. mája 2024 bol novelizovaný zákon č. 523/2004 Z. z. Touto novelou boli zmenené aj ustanovenia § 30aa zákona č. 523/2004 Z. z. týkajúce sa limitu verejných výdavkov a bol doplnený nový § 37p upravujúci limit verejných výdavkov na rok 2024. V zmysle novej právnej úpravy limit verejných výdavkov už nevypočítava Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ale Ministerstvo financií Slovenskej republiky, pričom s účinnosťou od 1. augusta 2024 neplatí ani ustanovenie § 30aa ods. 20 zákona č. 523/2004 Z. z., v zmysle ktorého metodiku výpočtu limitu verejných výdavkov, aktualizáciu limitu verejných výdavkov a hodnotenie plnenia limitu verejných výdavkov vypracúva po dohode s ministerstvom financií a zverejňuje rada. Z uvedeného dôvodu „Metodika výpočtu, aktualizácie a hodnotenia plnenia limitov verejných výdavkov“ zverejnená na stránke Rady pre rozpočtovú zodpovednosť neplatí pre výpočet limitu verejných výdavkov na rok 2024, ani pri výpočte limitu verejných výdavkov na ďalšie rozpočtové roky, na ktoré sa zostavuje rozpočet verejnej správy.
4. Ako ovplyvňujú limit verejných výdavkov prostriedky z rozpočtu Európskej únie a prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie?
Prostriedky z rozpočtu Európskej únie sa nezahŕňajú do limitu verejných výdavkov. Prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie sa nebudú do limitu verejných výdavkov započítavať od roku 2025, ak sú Európskou komisiou uznané ako národné spolufinancovanie (kódy zdrojov, ktoré ovplyvňujú limit verejných výdavkov a kódy zdrojov, ktoré neovplyvňujú limit verejných výdavkov, sú uvedené v Dodatku č. 1 k Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi 2024, príspevok č. 11); v roku 2024 sa však do limitu verejných výdavkov zahŕňajú, t. j. ovplyvňujú limit verejných výdavkov.
5. Aký je na rok 2024 limit verejných výdavkov štátnych rozpočtových organizácií, štátnych príspevkových organizácií, prípadne preddavkových organizácií?
Limit verejných výdavkov (celkový) na rok 2024 je ustanovený zákonom č. 523/2004 Z. z. V súlade s § 37p ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. Ministerstvo financií Slovenskej republiky určilo a oznámilo limity verejných výdavkov správcom kapitol pripadajúce pre jednotlivé kapitoly ako súčasti štátneho rozpočtu ako celku. Vnútorné určenie limitu verejných výdavkov pripadajúceho na kapitolu pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie, prípadne preddavkové organizácie je v pôsobnosti správcu kapitoly. Zmeny a úpravy limitov verejných výdavkov v rámci kapitoly sú v roku 2024 v pôsobnosti správcu kapitoly pri dodržaní limitu verejných výdavkov kapitoly.
6. Je limit verejných výdavkov na rok 2024 záväzný?
Áno. Limit verejných výdavkov (celkový) na rok 2024 je ustanovený zákonom č. 523/2004 Z. z. Ak by bol prekročený zákonom ustanovený limit verejných výdavkov, došlo by k porušenie zákona. V súlade s § 37p ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. rozpočet verejnej správy na rok 2024 sa realizuje v súlade s týmto limitom verejných výdavkov a limitmi verejných výdavkov oznámenými subjektom verejnej správy a súčastiam rozpočtu verejnej správy rozpočtovanými v rozpočte verejnej správy, ktoré sú záväzné. Vplyvy na oznámený limit verejných výdavkov vyvolané úpravami v rámci rozpočtu verejnej správy pri dodržaní celkového limitu verejných výdavkov na rok 2024 sa premietnu v limite verejných výdavkov subjektu verejnej správy/súčasti rozpočtu verejnej správy na rok 2024. Vplyvy na oznámený limit verejných výdavkov pre štátny rozpočet vyvolané úpravami v rámci rozpočtu verejnej správy pri dodržaní celkového limitu verejných výdavkov na rok 2024 sa premietnu do limitu verejných výdavkov pre štátny rozpočet na rok 2024 vrátane limitu verejných výdavkov na rok 2024 pripadajúceho pre kapitolu. Limit verejných výdavkov štátneho rozpočtu pripadajúceho na kapitolu sa vzťahuje aj na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti správcu kapitoly, ako aj na prostriedky na samostatných účtoch rozpočtových organizácií. Pri realizácii štátneho rozpočtu nie je možné prekročiť limit verejných výdavkov pre štátny rozpočet na rok 2024, preto je potrebné realizovať rozpočtové hospodárenie v rámci kapitoly s cieľom dodržania limitu verejných výdavkov.
7. Môže rozpočtová organizácia prekročiť limit verejných výdavkov o prostriedky podľa § 17 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o účelovo určené príjmy?
Prostriedky podľa § 17 ods. 4 zákona č. 523/2004 z. z. spadajú pod limit verejných výdavkov. Čerpanie výdavkov, ktoré neboli rozpočtované v rozpočte organizácie, bude znamenať prekročenie limitu verejných výdavkov organizácie, ktoré nie je v rozpore so zákonom. Zároveň však platí, že správca kapitoly je povinný zabezpečovať dodržiavanie limitu verejných výdavkov kapitoly.
8. Môže rozpočtová organizácia prekročiť limit verejných výdavkov rozpočtovej organizácie o prostriedky realizované zo samostatných účtov podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z.?
Nemôže, ak neboli tieto výdavky rozpočtované v rozpočte organizácie. Realizácia výdavkov zo samostatného účtu podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 z. z. spadá pod limit verejných výdavkov organizácie. Čerpanie výdavkov, ktoré neboli rozpočtované v rozpočte organizácie, bude znamenať prekročenie limitu verejných výdavkov organizácie. V prípade nevyhnutnosti čerpať tieto výdavky je potrebné za účelom dodržania limitu verejných výdavkov organizácie realizovať úsporu v rovnakej výške a na iných výdavkových položkách v rámci rozpočtu organizácie. Novela zákona č. 523/2004 Z. z. nadväzuje na nové európske fiškálne pravidlá schválené 23. apríla 2024. Existujúci inštitút limitu verejných výdavkov je v zmysle novely zákona previazaný na ukazovateľ čistých výdavkov. Čisté výdavky definuje nariadenie EÚ ako výdavky verejnej správy bez úrokových výdavkov, diskrečných príjmových opatrení, výdavkov na programy Únie plne kryté príjmami z fondov Únie, vnútroštátnych výdavkov na spolufinancovanie programov financovaných Úniou, cyklických prvkov výdavkov na dávky v nezamestnanosti a jednorazových a iných dočasných opatrení. Vo vzťahu k prostriedkom podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. preto ani zákon č. 523/2004 Z. z. neustanovuje výnimku vo vzťahu k limitu verejných výdavkov.
9. Aké stĺpce sa porovnávajú v module LVV v roku 2024?
V aktuálnom module LVV sa ku schválenému limitu verejných výdavkov na rok 2024 porovnávajú všetky zobrazené stĺpce v module. Pokiaľ hodnoty v týchto stĺpcoch prekračujú hodnoty schváleného limitu verejných výdavkov, zobrazuje sa výkričník.
10. Vzťahuje sa limit verejných výdavkov aj na výdavky na DPH k Plánu obnovy a odolnosti?
Áno, výdavky na DPH k Plánu obnovy a odolnosti spadajú pod limit verejných výdavkov. Pri zapojení týchto prostriedkov z predchádzajúcich rokov do rozpočtu je potrebné, aby správca kapitoly realizoval také opatrenia v rozpočte, aby nedošlo k prekročeniu limitu verejných výdavkov.
11. Ako ovplyvňuje imputované poistné limit verejných výdavkov?
Imputované poistné je ESA 2010 úprava, pri ktorej dochádza k navýšeniu ESA 2010 výdavkov kapitoly o hodnotu vybraných podpoložiek, ktorými poskytuje zamestnávateľ finančnú pomoc zamestnancom (EKRK 637016 Prídel do sociálneho fondu, EKRK 642012 Na odstupné, EKRK 642013 Na odchodné, EKRK 642015 Na nemocenské dávky, EKRK 642017 Na úrazové dávky, EKRK 642035 Na peňažné náležitosti v ozbrojených silách a v ozbrojených zboroch). Úprava „dupľuje“ ESA 2010 výdavky kapitoly na kompenzáciách zamestnancov (poistné) a zvyšuje ESA 2010 príjmy kapitoly na prijatom poistnom. Vyššie čerpanie nad rámec schváleného rozpočtu na týchto podpoložkách bude mať negatívny vplyv na stanovený limit verejných výdavkov. Subjekt verejnej správy musí zhodnotiť, či prekročenie o uvedenú sumu vie kompenzovať inými úsporami. V rámci limitu verejných výdavkov subjektov verejnej správy a aj limitu verejných výdavkov správcov kapitol sa v rámci oznámeného limitu verejných výdavkov počíta s rozpočtovanou hodnotou ako imputovaným poistným. Pri prekročení danej sumy je potrebné realizovať dodatočnú úsporu v rovnakej výške, pretože inak by došlo k prekročeniu limitu verejných výdavkov.
12. Aký vplyv bude mať na limit verejných výdavkov zahraničný grant na projekt, ktorý prebieha viac rokov? V aktuálnom rozpočtovom roku je evidovaný na EK 331001 Zahraničné granty bežné od zahraničného subjektu iného ako medzinárodná organizácia; v nasledujúcom roku by tieto prostriedky mali byť rozpočtované na EK 453 Prostriedky z predchádzajúcich rokov.
Granty je potrebné rozpočtovať na celé obdobie projektu. Pre posúdenie vplyvu na limit verejných výdavkov je potrebné poznať kód zdroja, pretože niektoré grantové prostriedky limit verejných výdavkov ovplyvňujú, a niektoré nie. Kódy zdrojov, ktoré ovplyvňujú limit verejných výdavkov a kódy zdrojov, ktoré neovplyvňujú limit verejných výdavkov, sú uvedené v Dodatku č. 1 k Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027 zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi 2024, príspevok č. 11.
https://www.mfsr.sk/files/archiv/86/Dodatok_c_1_Prirucka_2025_2027.pdf
https://www.mfsr.sk/files/archiv/86/Dodatok_c_1_Prirucka_2025_2027.pdf
13. Budú sa príjmy a výdavky súvisiace s energokrízou a vojnovým konfliktom na Ukrajine klasifikovať ako jednorazové tituly? Zahŕňajú sa jednorazové výdavky do výpočtu limitu verejných výdavkov?
Príjmy a výdavky súvisiace s energokrízou a vojnovým konfliktom na Ukrajine je potrebné v súlade s Príručkou na zostavenie rozpočtu verejnej správy vykázať ako jednorazové tituly.
Pre výpočet limitu verejných výdavkov na rok 2024 platí ustanovenie § 37p zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého limit verejných výdavkov zahŕňa maximálnu výšku časovo rozlíšených konsolidovaných výdavkov verejnej správy v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu bez úrokových výdavkov, prostriedkov z rozpočtu Európskej únie, prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, cyklických výdavkov na dávky v nezamestnanosti a jednorazových výdavkov. Zo strany Európskej komisie sú jednorazové vplyvy v súčasnosti považované za nulové, to znamená, že ovplyvňujú čisté výdavky. Preto sa všetky jednorazové výdavky započítavajú do limitu verejných výdavkov na rok 2024. Zároveň podotýkame, že aj pri rozpočte verejnej správy na roky 2025 až 2027 sú zo strany EK jednorazové výdavky považované za súčasť limitu verejných výdavkov.
Pre výpočet limitu verejných výdavkov na rok 2024 platí ustanovenie § 37p zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého limit verejných výdavkov zahŕňa maximálnu výšku časovo rozlíšených konsolidovaných výdavkov verejnej správy v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu bez úrokových výdavkov, prostriedkov z rozpočtu Európskej únie, prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, cyklických výdavkov na dávky v nezamestnanosti a jednorazových výdavkov. Zo strany Európskej komisie sú jednorazové vplyvy v súčasnosti považované za nulové, to znamená, že ovplyvňujú čisté výdavky. Preto sa všetky jednorazové výdavky započítavajú do limitu verejných výdavkov na rok 2024. Zároveň podotýkame, že aj pri rozpočte verejnej správy na roky 2025 až 2027 sú zo strany EK jednorazové výdavky považované za súčasť limitu verejných výdavkov.
14. Na ktoré výdavky a na ktoré subjekty sa vzťahuje limit verejných výdavkov?
Limit verejných výdavkov sa vzťahuje na čisté výdavky štátneho rozpočtu, ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy a subjektov verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy (pozri aj odpovede k otázkam č. 1 a 2). Do limitu verejných výdavkov štátneho rozpočtu sa započítavajú výdavky na výdavkových účtoch rozpočtových organizácií, na samostatných účtoch rozpočtových organizácií a na bežných účtoch príspevkových organizácií (vrátane výdavkov na podnikateľskú činnosť a prostriedkov z predchádzajúcich rokov). Pri určení prostriedkov z rozpočtu Európskej únie a spolufinancovania k nim, ktoré ovplyvňujú alebo neovplyvňujú limit verejných výdavkov, vychádza Ministerstvo financií Slovenskej republiky z podkladov Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktoré zohľadňuje pri určení kódov zdrojov na tie, ktoré ovplyvňujú limit verejných výdavkov, a to v Príručke na zostavenie rozpočtu verejnej správy. Čerpanie výdavkov spadajúcich pod limit verejných výdavkov, ktoré neboli rozpočtované v rozpočte organizácie, bude znamenať prekročenie limitu verejných výdavkov organizácie. V prípade nevyhnutnosti čerpať tieto výdavky je potrebné za účelom dodržania limitu verejných výdavkov organizácie realizovať úsporu v rovnakej výške a na iných výdavkových položkách v rámci rozpočtu organizácie.
15. Vzťahuje sa limit verejných výdavkov schválený Národnou radou Slovenskej republiky aj na výdavky samospráv?
Výdavky samospráv sú zahrnuté do limitu verejných výdavkov schváleného Národnou radou Slovenskej republiky. Podľa § 3 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa však na individuálny rozpočet obce, rozpočet vyššieho územného celku a rozpočty nimi zriadených organizácií a založených právnických osôb ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. vo vzťahu k limitu verejných výdavkov nevzťahujú.
16. Je limit verejných výdavkov schválený Národnou radou SR na príslušný rozpočtový rok záväzný? Bude sa tento limit verejných výdavkov v priebehu roka pravidelne aktualizovať? Bude možné limity verejných výdavkov subjektov verejnej správy v priebehu roka upravovať?
Limit verejných výdavkov schválený Národnou radou Slovenskej republiky je záväzný a nebude podliehať pravidelnej aktualizácii. Záväzné sú tiež schválené limity verejných výdavkov subjektov verejnej správy a ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy rozpočtované v rozpočte verejnej správy. V súlade s § 4 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. môže v priebehu roka vláda na základe splnomocnenia národnej rady upraviť limit verejných výdavkov subjektov verejnej správy a ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy, ale len pri dodržaní celkového limitu verejných výdavkov.
Vláda alebo na základe splnomocnenia vlády minister financií môže v priebehu roka upraviť limity verejných výdavkov na príslušný rozpočtový rok správcom kapitol; týmito úpravami sa nesmie prekročiť limit verejných výdavkov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok. Správca kapitoly určuje limit verejných výdavkov pre rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, tieto limity verejných výdavkov sú záväzné.
Vláda alebo na základe splnomocnenia vlády minister financií môže v priebehu roka upraviť limity verejných výdavkov na príslušný rozpočtový rok správcom kapitol; týmito úpravami sa nesmie prekročiť limit verejných výdavkov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok. Správca kapitoly určuje limit verejných výdavkov pre rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, tieto limity verejných výdavkov sú záväzné.
17. Kto môže v priebehu rozpočtového roka upraviť limity verejných výdavkov kapitol, ktoré boli oznámené správcom kapitol Ministerstvom financií Slovenskej republiky do 30 dní od schválenia limitov verejných výdavkov národnou radou podľa § 4 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z.?
Ministerstvo financií Slovenskej republiky oznamuje limity verejných výdavkov pre kapitolu správcom kapitol. V priebehu rozpočtového roka môže limity verejných výdavkov správcov kapitol upraviť vláda alebo na základe splnomocnenia vlády minister financií. Úpravami limitov verejných výdavkov kapitol sa nesmie prekročiť limit verejných výdavkov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok.
18. Aký je účinný nástroj na predchádzanie prekračovania limitu verejných výdavkov?
Najúčinnejším nástrojom je zabezpečiť precízne a správne rozpočtovanie výdavkov v rozpočte subjektu, na ktorý sa limit verejných výdavkov vzťahuje, a to už pri tvorbe rozpočtu. Ak vznikne potreba realizácie výdavku, ktorý spadá pod limit verejných výdavkov, a nebol zahrnutý v rozpočte subjektu, je potrebné za účelom dodržania limitu verejných výdavkov subjektu realizovať úsporu v rovnakej výške a na iných výdavkových položkách v rámci jeho rozpočtu.
19. Vzťahuje sa limit verejných výdavkov aj na prostriedky z predchádzajúcich rokov?
Áno, limit verejných výdavkov subjektu ovplyvňujú aj prostriedky z predchádzajúcich rokov. Použitie týchto prostriedkov je možné len za podmienky dodržania limitu verejných výdavkov subjektu.
20. Ak v roku 2024 dochádza v dôsledku realizácie rozpočtu verejnej správy k úpravám - presunu prostriedkov od jedného subjektu verejnej správy (vrátane kapitoly štátneho rozpočtu) na iný subjekt verejnej správy (vrátane kapitoly štátneho rozpočtu), je potrebné požiadať Ministerstvo financií Slovenskej republiky o úpravu limitu verejných výdavkov dotknutých subjektov?
Nie. Ak v priebehu roka 2024 dochádza k úpravám v rozpočtoch subjektov verejnej správy (vrátane kapitol) v dôsledku úprav - presunov prostriedkov od subjektu, ktorý ich mal narozpočtované, nedochádza k prekročeniu celkového limitu verejných výdavkov. Vplyvy na oznámený limit verejných výdavkov subjektom verejnej správy aj správcom kapitol vyvolané úpravami v rámci rozpočtu verejnej správy pri dodržaní celkového limitu verejných výdavkov na rok 2024 sa premietnu do limitu verejných výdavkov dotknutých subjektov v systéme.
Od roku 2025 sa pri úprave limitov verejných výdavkov postupuje podľa § 4 ods. 3 a § 6 ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z.
Od roku 2025 sa pri úprave limitov verejných výdavkov postupuje podľa § 4 ods. 3 a § 6 ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z.
21. Aké sú povinnosti subjektu verejnej správy pri transferovaní prostriedkov formou efektívnej platby/bezhotovostného prevodu inému subjektu verejnej správy od roku 2025?
Ak subjekty verejnej správy vrátane štátnych rozpočtových organizácií a štátnych príspevkových organizácií nemajú prostriedky zahrnuté v ich schválených rozpočtoch, a teda v ich schválenom limite verejných výdavkov, je potrebné pred presunom/transferom prostriedkov (efektívnou platbou) vykonať úpravy rozpočtu subjektu verejnej správy a s tým súvisiaceho schváleného limitu verejných výdavkov (poskytovateľa a/alebo prijímateľa prostriedkov). Zmenu limitu verejných výdavkov subjektu verejnej správy môže schváliť len Národná rada SR alebo na základe jej splnomocnenia vláda SR v súlade s § 4 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. s podmienkou dodržania celkového limitu verejných výdavkov.
Po takto schválenej úprave limitu verejných výdavkov je subjekt verejnej správy povinný súvisiacu zmenu jeho rozpočtu vložiť do Rozpočtového informačného systému a prostredníctvom Modulu úprav rozpočtu zaslať na schválenie vyššie (nadriadená organizácia, správca kapitoly alebo ministerstvo financií).
Ak dochádza v súvislosti s transferom prostriedkov k zmene rozpočtu subjektov verejnej správy alebo kapitol štátneho rozpočtu ako poskytovateľa alebo prijímateľa prostriedkov, je subjekt verejnej správy alebo správca kapitoly poskytujúci prostriedky povinný zabezpečiť vloženie zmien rozpočtu do Rozpočtového informačného systému aj na strane prijímateľa formou „transferového“ párového Elúru (evidenčný list úpravy rozpočtu) a zaslať ho na schválenie vyššie. Uvedenou rozpočtovou operáciou sa v Rozpočtovom informačnom systéme zabezpečí presun limitu verejných výdavkov od poskytovateľa prostriedkov na ich prijímateľa, ktorý ich následne môže čerpať na daný účel. Ak je prijímateľom transferu subjekt územnej samosprávy, Rozpočtový informačný systém automaticky vygeneruje zmenu limitu verejných výdavkov príslušného subjektu územnej samosprávy.
Po takto schválenej úprave limitu verejných výdavkov je subjekt verejnej správy povinný súvisiacu zmenu jeho rozpočtu vložiť do Rozpočtového informačného systému a prostredníctvom Modulu úprav rozpočtu zaslať na schválenie vyššie (nadriadená organizácia, správca kapitoly alebo ministerstvo financií).
Ak dochádza v súvislosti s transferom prostriedkov k zmene rozpočtu subjektov verejnej správy alebo kapitol štátneho rozpočtu ako poskytovateľa alebo prijímateľa prostriedkov, je subjekt verejnej správy alebo správca kapitoly poskytujúci prostriedky povinný zabezpečiť vloženie zmien rozpočtu do Rozpočtového informačného systému aj na strane prijímateľa formou „transferového“ párového Elúru (evidenčný list úpravy rozpočtu) a zaslať ho na schválenie vyššie. Uvedenou rozpočtovou operáciou sa v Rozpočtovom informačnom systéme zabezpečí presun limitu verejných výdavkov od poskytovateľa prostriedkov na ich prijímateľa, ktorý ich následne môže čerpať na daný účel. Ak je prijímateľom transferu subjekt územnej samosprávy, Rozpočtový informačný systém automaticky vygeneruje zmenu limitu verejných výdavkov príslušného subjektu územnej samosprávy.
22. Majú ostatné subjekty verejnej správy, na ktoré sa vzťahuje limit verejných výdavkov, rozpočtovať aj iné zdroje ako sú zdroje štátneho rozpočtu 111 (t. j. vlastné zdroje, zdroje z predchádzajúcich rokov)?
Áno, subjekty verejnej správy majú povinnosť rozpočtovať všetky zdroje, t. j. aj vlastné zdroje, aj zdroje z predchádzajúcich rokov. Vychádzať môžu z čerpania týchto výdavkov z predchádzajúcich rokov po zohľadnení prípadných nových skutočností. Výdavky z vlastných zdrojov, ako aj výdavky zo zdrojov z predchádzajúceho roka ovplyvňujú limit verejných výdavkov. Prípadné čerpanie výdavkov z vlastných zdrojov a zo zdrojov z predchádzajúcich rokov, ktoré neboli rozpočtované v rozpočte organizácie, by znamenalo prekročenie limitu verejných výdavkov organizácie, ktoré je nutné kompenzovať znížením výdavkov na iných výdavkových položkách.
23. Plánujú sa školenia pre subjekty verejnej správy, ktorým na základe novely zákona č. 523/2004 Z. z. pribudla povinnosť zostavovať svoj rozpočet v informačnom systéme ministerstva financií?
V súvislosti s potrebou zostavovať a realizovať rozpočet verejnej správy v súlade s limitom verejných výdavkov sa v § 14 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. s účinnosťou od 1. augusta 2024 doplnila povinnosť pre všetky subjekty verejnej správy, ktorých výdavky sú súčasťou rozpočtu verejnej správy a na ktoré sa vzťahuje limit verejných výdavkov, zostavovať a realizovať rozpočet v rozpočtovom informačnom systéme Ministerstva financií Slovenskej republiky. V nadväznosti na vyššie uvedené povinnosti bude pre subjekty verejnej správy v priebehu decembra 2024 organizované školenie prostredníctvom spoločnosti PosAm.
24. Vzťahuje sa limit verejných výdavkov štátnych príspevkových organizácií a ostatných subjektov verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy aj na zdroje z vratiek z predchádzajúcich rokov vyplývajúce zo zúčtovania transferov?
Áno. Do limitu verejných výdavkov štátnych príspevkových organizácií a ostatných subjektov verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy sa zahrňujú aj prostriedky z predchádzajúcich rokov
vrátane vratiek vyplývajúcich zo zúčtovania transferov. Použitie týchto prostriedkov je možné len za podmienky dodržania limitu verejných výdavkov subjektu.
vrátane vratiek vyplývajúcich zo zúčtovania transferov. Použitie týchto prostriedkov je možné len za podmienky dodržania limitu verejných výdavkov subjektu.
25. Ovplyvňujú limit verejných výdavkov finančné operácie, ako sú napríklad splátky prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí alebo výdavky na obstaranie majetkových účastí?
Nie, splátky prijatých úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí, ako aj výdavky na obstaranie majetkových účastí patria medzi finančné operácie, ktoré nie sú súčasťou výdavkov štátneho rozpočtu, preto sa nezahŕňajú do limitu verejných výdavkov.
26. Zahrňujú sa výdavky z prostriedkov štátneho rozpočtu podľa § 26 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. za mesiac december (mzdy, platy, odvody), ktoré sa vyplácajú v januári nasledujúceho roka, do limitu verejných výdavkov bežného roka alebo nasledujúceho roka?
Platí zásada, že výdavky ovplyvňujú limit verejných výdavkov toho roka, v ktorom sa uskutoční reálna úhrada, t. j. dôjde k ich použitiu. Úhrady výdavkov z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sa v súlade s § 26 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. prevádzajú na účet cudzích prostriedkov a ktoré sa vyplácajú v januári nasledujúceho roka, sa teda zahŕňajú do limitu verejných výdavkov nasledujúceho roka.