Často kladené otázky
Ako subjekty verejnej správy klasifikujú rozdiel zo zaokrúhľovania pri platbách v hotovosti od 1. 7. 2022?
Pri zaokrúhľovaní prijatých platieb v hotovosti za tovar, príp. služby alebo viac kusov toho istého tovaru, ktorý sa klasifikuje v rámci jednej vecnej podpoložky sa výsledná zaokrúhlená suma klasifikuje na vecnej príjmovej podpoložke. Pri zaokrúhľovaní výdavkov pri obstaraní tovaru, príp. služby alebo viac kusov toho istého tovaru sa výsledná zaokrúhlená suma klasifikuje na vecnej výdavkovej podpoložke.
V prípade príjmu platby, ktorá je súčtom cien za rôzne tovary, príp. služby, ktoré sa nedajú klasifikovať v rámci jednej vecnej podpoložky, sa príjem za tovar príp. službu klasifikuje na príslušných príjmových podpoložkách ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie. V prípade, že výsledná suma príjmu je zaokrúhlená nahor, potom sa rozdiel zo zaokrúhlenia klasifikuje na vecnej príjmovej podpoložke, na ktorej je najvyššia suma príjmu. Ak je výsledná suma zaokrúhlená nadol, potom sa rozdiel zo zaokrúhlenia zaznamená znížením vecnej príjmovej podpoložky, na ktorej je najvyššia suma príjmu.
Výdavok, ktorý je súčtom cien za tovary, príp. služby, ktoré sa nedajú klasifikovať v rámci jednej vecnej podpoložky, sa klasifikuje na príslušných výdavkových podpoložkách ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie. V prípade, že výsledná suma výdavku je zaokrúhlená nahor, potom sa rozdiel zo zaokrúhlenia klasifikuje na vecnej výdavkovej podpoložke, na ktorej je najvyššia suma výdavku. Ak je výsledná suma zaokrúhlená nadol, potom sa rozdiel zo zaokrúhlenia zaznamená znížením vecnej výdavkovej podpoložky, na ktorej je najvyššia suma výdavku.
Ako obce klasifikujú finančné toky súvisiace s príspevkami za ubytovanie odídencov z Ukrajiny?
V prípade, že obec alebo vyšší územný celok sú oprávnenými osobami v súlade so zákonom o azyle a bezodplatne poskytujú ubytovanie odídencovi priamo alebo prostredníctvom rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti, potom výdavky v súvislosti s ubytovaním odídencov sa klasifikujú na vecne príslušných podpoložkách, kód zdroja 11UA.
Ako sa klasifikuje príjem bankového úveru, ktorý nie je realizovaný prostredníctvom pripísania finančných prostriedkov na účet subjektu verejnej správy?
Subjekt verejnej správy klasifikuje na príslušných výdavkových podpoložkách aj úhrady týchto záväzkov.
Ako sa klasifikujú zábezpeky (v súvislosti s verejným obstarávaním, nájomnými bytmi, dodávateľsko-odberateľskými vzťahmi a pod.)?
V prípade, že subjekt verejnej správy s výnimkou ŠRO vráti zábezpeku v rozpočtovom roku nasledujúcom po rozpočtovom roku, v ktorom bola zábezpeka prijatá, potom sa príjem týchto prostriedkov opäť klasifikuje na podpoložke 456002 Prijaté finančné zábezpeky. Vrátenie finančných prostriedkov sa klasifikuje na podpoložke 819002 Vrátené finančné zábezpeky.
V prípade prepadnutia zábezpeky v tom istom rozpočtovom roku, v ktorom bola zábezpeka prijatá, sa vykoná úprava na podpoložke 456002 Prijaté finančné zábezpeky (mínusom) a tieto prostriedky sa klasifikujú v príjmoch na položke 292 Ostatné príjmy, podpoložke 292027 Iné. Ak zábezpeka prepadne v nasledujúcom roku po roku jej prijatia, potom sa klasifikuje len príjem na položke 292 Ostatné príjmy, podpoložke 292027 Iné.
Prijatá zábezpeka, ktorá sa stane súčasťou kúpnej ceny majetku, tovarov alebo služieb sa klasifikuje v príjmoch na príslušnej príjmovej podpoložke, pričom ak sa stane súčasťou kúpnej ceny majetku, tovarov alebo služieb v tom istom rozpočtovom roku ako bola prijatá, vykoná sa úprava v príjmovej finančnej operácii na podpoložke 456002 Prijaté finančné zábezpeky (mínusom); ak sa stane súčasťou kúpnej ceny v ďalšom rozpočtovom roku podpoložka 456002 sa neupravuje.
Príjem z vrátenej zábezpeky, ktorej poskytnutie sa klasifikuje podľa vecnosti na príslušnej výdavkovej podpoložke, sa klasifikuje v tom istom rozpočtovom roku na rovnakej výdavkovej podpoložke s mínusovým znamienkom. Príjem z vrátenej zábezpeky v nasledujúcom rozpočtovom roku sa klasifikuje v príjmoch na podpoložke 239002 Z vratiek/292017 Z vratiek.
Ako klasifikuje subjekt verejnej správy s výnimkou rozpočtovej organizácie nájom veci s právom kúpy prenajatej veci (finančný prenájom – finančný lízing) a obstaranie automobilu formou autokreditu?
Úroky súvisiace s finančným prenájmom sa klasifikujú podľa typu subjektu, ktorému sa splácajú na príslušnej podpoložke položky 651 Splácanie úrokov v tuzemsku. Iné výdavky napr. spracovateľský poplatok pri uzavretí a ukončení zmluvy sa klasifikujú na položke 653 Ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom, podpoložke 653001 Manipulačné poplatky. Výdavky sankčného charakteru z dôvodu predčasného ukončenia zmluvy (napr. zmluvná pokuta, % zo zostatku neuhradenej istiny lízingových splátok ku dňu predčasného ukončenia lízingu) sa klasifikujú na položke 637 Služby, podpoložke 637031 Pokuty a penále.
Rovnako sa postupuje pri klasifikovaní obstarania majetku formou autokreditu, pričom akontácia (úhrada časti kúpnej ceny automobilu) z vlastných prostriedkov sa triedi v kapitálových výdavkoch, na položke 714 Nákup dopravných prostriedkov všetkých druhov, podpoložke 714001 Osobných automobilov.
Ako sa klasifikujú finančné toky súvisiace s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine?
Ak sa z rozpočtu SVS uhrádzajú výdavky pre utečencov z Ukrajiny, potom sa tieto výdavky klasifikujú na výdavkových podpoložkách podľa vecnosti, napr. výdavky na ubytovanie a stravovanie utečencov sa klasifikujú na položke 637 Služby, podpoložke 637005 Špeciálne služby, nákup materiálu (deky, prikrývky), zdravotníckych potrieb a liekov sa klasifikuje na položke 633 Materiál, podpoložke 633006 Všeobecný materiál.
Poukázanie finančných prostriedkov z rozpočtu SVS na transparentný účet iného SVS sa klasifikuje na položke 641 Transfery v rámci verejnej správy, podpoložke 641012 Ostatným subjektom verejnej správy.
Poukázanie finančných prostriedkov z rozpočtu SVS na transparentný účet subjektu, ktorý nie je zaradený v sektore verejnej správy sa klasifikuje na príslušnej podpoložke podľa subjektu, ktorej sa pomoc poskytuje, napr. poukázanie prostriedkov nadácii, občianskemu združeniu sa klasifikuje na položke 642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám, podpoložke 642001 Občianskemu združeniu, nadácii a neinvestičnému fondu; poukázanie finančných prostriedkov neziskovej organizácii sa klasifikuje na podpoložke 642002 Neziskovej organizácii poskytujúce všeobecne prospešné služby.
Ako sa klasifikujú výdavky zamestnávateľa na úhradu poistného na financovanie podpory v čase skrátenej práce do základného fondu poistenia v nezamestnanosti v Sociálnej poisťovni?
Ako subjekt verejnej správy klasifikuje výdavky v súvislosti s obstaraním testov a testovaním zamestnancov na COVID -19 ?
Preplatenie výdavkov na testy a testovanie zamestnancovi sa klasifikuje na položke 637 Služby, podpoložke 637006 Náhrady.
Ako sa klasifikujú príjmy a výdavky Sociálnej poisťovne a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny/úradov práce sociálnych vecí a rodiny v súvislosti s poskytovaním podpory a vrátením časti podpory/podpory v čase skrátenej práce?
Poskytovateľ klasifikuje príjem finančných prostriedkov zo Sociálnej poisťovne na samostatnom účte na položke 312 Transfery v rámci verejnej správy, podpoložke 312009 Zo Sociálnej poisťovne, kód zdroja 11H. Poskytnutie podpory zamestnávateľom klasifikuje podľa konkrétneho príjemcu na príslušnej podpoložke v rámci položiek 641 Transfery v rámci verejnej správy, 642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám, 644 Transfery nefinančným subjektom, 647 Transfery do tuzemských finančných inštitúcií, kód zdroja 11H.
Poskytovateľ klasifikuje príjem vrátenej časti podpory/podpory od zamestnávateľa na samostatnom účte na kategórií 930 Príjmová prevodová finančná operácia, následný prevod finančných prostriedkov do Sociálnej poisťovne klasifikuje na kategórií 940 Výdavková prevodová finančná operácia, v obidvoch prípadoch s druhom rozpočtu 211 a kódom zdroja 71.
Sociálna poisťovňa klasifikuje príjem vrátených prostriedkov od poskytovateľa na položke 292 Ostatné príjmy, podpoložke 292017 Z vratiek, kód zdroja 71.
Ako zamestnávateľ klasifikuje finančný príspevok na stravovanie zamestnancom?
V prípade, že zamestnávateľ, ktorý je subjektom verejnej správy poskytuje zamestnancom finančný príspevok na stravovanie, potom sa tento výdavok klasifikuje na položke 642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám, podpoložke 642014 Jednotlivcovi.
Ako subjekt verejnej správy klasifikuje obstaranie rúšok a respirátorov v súvislosti s riešením mimoriadnej situácie COVID-19?
Výdavky zamestnávateľa na obstaranie rúšok pre zamestnancov v súvislosti s ochranou pred COVID -19, ktorí pri výkone práce nie sú priamo vystavení rizikovým faktorom sa klasifikujú na položke 633 Materiál, podpoložke 633006 Všeobecný materiál; rovnaká podpoložka sa používa aj pri nákupe rúšok pre obyvateľov obce, obyvateľov zariadení sociálnych služieb a pod. V prípade výroby rúšok dodávateľským spôsobom sa tieto výdavky klasifikujú na položke 637 Služby, podpoložke 637004 Všeobecné služby. Výdavky na obstaranie respirátorov pre zamestnancov a obyvateľov sa klasifikujú na položke 633 Materiál, podpoložke 633007 Špeciálny materiál.
V prípade obstarania rúšok a respirátorov pre zamestnancov profesií, pri ktorých sa poskytujú osobné ochranné pracovné prostriedky (napr. zdravotnícke povolania), sa tieto výdavky klasifikujú na položke 633 Materiál, podpoložke 633010 Pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky.
Ako sa klasifikuje príplatok k náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti štátneho zamestnanca od 1.1.2020?
Na základe novely zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov od 1.1.2020 nie je príplatok k náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti štátneho zamestnanca súčasťou platu zamestnanca. S účinnosťou od 1.1.2020 je príplatok upravený v osobitnom ustanovení zákona o štátnej službe a klasifikuje sa na položke 642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám, podpoložke 642030 Príplatky a príspevky.
Ako sa klasifikujú príjmy a výdavky subjektov verejnej správy v súvislosti so združením prostriedkov na investície?
Ak správca nie je subjektom verejnej správy, účastník klasifikuje poukázanie výdavku na združené prostriedky na investície na položke 719 Ostatné kapitálové výdavky, podpoložke 719001 Na združené prostriedky na investície.
Správca klasifikuje príjem finančných prostriedkov od iného účastníka zaradeného v sektore verejnej správy na príslušnej podpoložke v rámci položky 322 Transfery v rámci verejnej správy; príjem od účastníka, ktorý nie je subjektom verejnej správy klasifikuje na položke 239 Ďalšie kapitálové príjmy, podpoložke 239001 Zo združených investičných prostriedkov.
Správca, ktorým je štátna rozpočtová organizácia klasifikuje svoj podiel na združených prostriedkoch na investície poukázaný z výdavkového účtu na svoj samostatný účet na položke 719 Ostatné kapitálové výdavky, podpoložke 719001 Na združené prostriedky na investície a príjem z prevodu na samostatnom účte klasifikuje na položke 920 Príjem z prevodu na obstarávanie kapitálových aktív a z prevodu na kapitálové transfery, v obidvoch prípadoch sa použije druh rozpočtu 212.
Ak je správcom iná právnická osoba ako štátna rozpočtová organizácia, prevod svojho podielu na združených prostriedkoch na investície na svoj samostatný účet neklasifikuje.
Správca klasifikuje výdavky na úhradu faktúr na príslušných vecných kapitálových podpoložkách.
Ako subjekt verejnej správy napr. obec - prevádzkovateľ skládky odpadov klasifikuje účelovú finančnú rezervu, ktorú je povinný vytvárať počas prevádzky skládky odpadov v súlade s § 24 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov?
Ako klasifikuje obec výdavky za poplatky za uloženie odpadu na skládku odpadov/na odkalisko a príjem z Environmentálneho fondu z poplatkov za uloženie odpadov, a to v nadväznosti na zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov?
Príjem finančných prostriedkov z Environmentálneho fondu a to z prerozdelenia príjmov z poplatkov za uloženie odpadov sa klasifikuje na položke 312 Transfery v rámci verejnej správy, podpoložke 312002 Zo štátneho účelového fondu.
Ako sa klasifikujú výdavky na pasportizáciu objektov?
Ako sa klasifikujú výdavky v súvislosti s vyhotovením loga?
Ako sa klasifikuje príjem a výdavok za zriadenie vecného bremena?
Ako sa klasifikujú príspevky na rekreácie zamestnancov?
Ako sa klasifikujú nákupné poukážky poskytnuté jubilantom, dôchodcom a balíčky deťom?
Ako sa klasifikujú výdavky na ubytovanie, stravovanie a dopravu v súvislosti s letným táborom a lyžiarskym výcvikom žiakov?
V prípade, že preprava žiakov je zabezpečovaná linkami hromadnej dopravy a škola prepláca žiakom lístky hromadnej dopravy, potom sú tieto výdavky považované za náhrady a triedia sa na položke 637 Služby, podpoložke 637007 Cestovné náhrady.
Ako obec klasifikuje správne poplatky, ktorých je platiteľom a odvádza ich do štátneho rozpočtu prostredníctvom integrovaného obslužného miesta?
V prípade, že obec uhrádza správny poplatok, ktorý je príjmom štátneho rozpočtu z bežného účtu, potom výdavok z bežného účtu sa klasifikuje na položke 637 Služby, podpoložke 637012 Poplatky a odvody.
Správne poplatky a poplatky za výpis z registra trestov, ktoré vyberá prevádzkovateľ integrovaného obslužného miesta (obec) od iných poplatníkov a odvádza do štátneho rozpočtu klasifikuje prostredníctvom finančných operácií; príjem na podpoložke 456005 Ostatné príjmové finančné operácie a odvod do štátneho rozpočtu na podpoložke 819005 Ostatné výdavkové finančné operácie.
Poplatok za činnosť obslužného miesta (asistenčný poplatok) sa neodvádza do štátneho rozpočtu a zostáva príjmom (podpoložka 223001) prevádzkovateľa integrovaného obslužného miesta.
Ako obce klasifikujú úvery (štátna podpora pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu) zo Štátneho fondu rozvoja bývania a dotácie z Ministerstva dopravy a výstavby SR na rozvoj bývania?
Príjem dotácie na rozvoj bývania, ktoré poskytuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR obci prostredníctvom okresného úradu v sídle kraja, obec klasifikuje na podpoložke 322001 Zo štátneho rozpočtu v čase realizácie úhrad faktúr zhotoviteľom stavebných prác a výdavky klasifikuje na príslušných výdavkových podpoložkách.
Ako zapájajú územné samosprávy zostatky nevyčerpaných účelovo určených finančných prostriedkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov, prostriedky rezervného fondu a ďalších peňažných fondov do rozpočtu?
Zapojenie prostriedkov rezervného fondu a ďalších peňažných fondov územných samospráv podľa § 15 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov do rozpočtu sa klasifikuje na položke 454 Prevod prostriedkov z peňažných fondov, podpoložke 454001 Z rezervného fondu obce a z rezervného fondu vyššieho územného celku, v prípade zapojenia rezervného fondu alebo na podpoložke 454002 Z ostatných fondov obce a z ostatných fondov vyššieho územného celku v prípade zapojenia iných peňažných fondov územných samospráv do rozpočtu.