Proces prípravy a realizácie GES
Jedná sa o zjednodušený postup krokov pri príprave a realizácií Garantovanej energetickej služby.
1. Rozhodnutie o modernizácii budovy cez GES
- vyhodnotenie aktuálneho technického stavu budovy, požiadaviek na rozsah obnovy, plány jej ďalšieho využitia v dlhodobom horizonte a očakávané parametre budovy po obnove
2. Obstaranie odborného nezávislého poradcu
- v dôsledku náročnosti komplexného posúdenia budov je vhodné, aby si subjekt verejnej správy v prvom rade obstaral odborného nezávislého poradcu (je dôležité dbať na kvalitu poradcu)
3. Príprava podkladov na VO na poskytovateľa GES
- súčasťou podkladov pre VO je posudok, ktorý by mal byť vypracovaný nezávislým odborným poradcom v úzkej spolupráci so subjektom verejnej správy
- návrh zmluvy musí vychádzať zo vzorovej zmluvy o GES
-dôraz na vhodne nastavené podmienky účasti a hodnotiace kritériá
4. Obstaranie poskytovateľa GES
- odporúčanie formou (1) verejnej súťaže (jednoduchšie) alebo prostredníctvom (2) rokovacieho konania so zverejnením (zložitejšie)
- subjekt verejnej správy obstaráva dosiahnutie energetických úspor ako takých, čiže obstaráva „výsledok“ (t. j. službu), nie konkrétne technické riešenie, ktorým sa má výsledok dosiahnuť
5. Podpis zmluvy, realizácia + prevádzka a monitoring
Pre lepšiu ilustráciu MF SR pripravilo modelový príklad GES, ktorý jednoduchou formou opisuje využitie vzorovej zmluvy na príklade samosprávy, ktorá má záujem obstarať GES na svojej budove.