Konsolidačné úsilie vlády na rok 2013
Aktualizované dňa: 18.10.2012 06:00
Konsolidačné úsilie – čistý príspevok vlády k ozdraveniu verejných financií – dosiahne v roku 2013 výšku 1,9 p. b. Za predpokladu nezmenených politík by deficit verejnej správy Slovenska dosiahol v roku 2013 hodnotu 5,9% HDP. Znamená to, že pri stanovenom cieli deficitu vo výške 2,9% HDP, celkovú potrebu konsolidačných opatrení v porovnaní so scenárom nezmenených politík odhadujeme v roku 2013 na 3,0 % HDP. Rozpočet verejnej správy v roku 2013 obsahuje príjmové opatrenia v celkovej výške 1,8 mld. eur. Na strane výdavkov ide o konsolidačné opatrenia v celkovej výške 1,0 mld. eur.
Opatrenia zapracované v rozpočte (tis. eur, ESA 95, rozdiely oproti NPC) | ||||
| kategórie | 2013 | 2014 | 2015 |
Zvýšenie a zosúladenie maximálnych vymeriavacích základov | P | 125 597 | 134 303 | 144 983 |
Zvýšenie odvodovej povinnosti SZČO a iné zmeny | 49 701 | 68 288 | 86 318 | |
- príjmy | P | 54 784 | 78 005 | 97 700 |
- výdavky | V | -5 083 | -9 717 | -11 382 |
Zavedenie odvodovej povinnosti na príjmy z dohôd | 132 045 | 138 710 | 147 025 | |
- príjmy | P | 133 922 | 140 667 | 149 274 |
- výdavky | V | -1 877 | -1 957 | -2 249 |
Zmeny v II. pilieri dôchodkového systému | P | 737 021 | 541 901 | 573 295 |
Rozšírenie osobitného odvodu v bankovom sektore | P | 84 602 | 84 602 | 5 398 |
Zavedenie dočasného odvodu z podnikania v regul. odvetviach | P | 77 000 | 0 | 0 |
Zvýšenie poplatku pri registrácii automobilov | P | 27 775 | 28 328 | 29 004 |
Zmeny v sadzbách daní z príjmov | P | 351 240 | 378 415 | 405 909 |
Znovuzavedenie koncesionárskych poplatkov | P | 73 881 | 73 979 | 73 988 |
Príjmy samosprávy z grantov | P | -134 422 | -140 872 | -147 917 |
Digitálna dividenda - príjem z predaja voľných frekvencií | P | 130 000 | 0 | 0 |
Nový systém financovania zásob ropy | 197 915 | 199 971 | 202 171 | |
- príjmy | P | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
- výdavky | V | 97 915 | 99 971 | 102 171 |
Ostatné zmeny v príjmoch* | P | 60 662 | 101 292 | 117 989 |
Zníženie osobných a prevádzkových výdavkov v štátnom rozp. | V | 320 787 | 431 366 | 568 345 |
Úspory ostatných výdavkov v štátnom rozpočte | V | 121 752 | 252 502 | 279 832 |
Úspory výdavkov samosprávy | V | 427 261 | 352 789 | 608 856 |
Úspory výdavkov ostatných subjektov verejnej správy | V | 100 777 | 161 507 | 242 920 |
Zvýš. výdavkov v zdravotníctve v nadväznosti na zvýš. príjmov | V | -137 189 | -157 369 | -172 208 |
Rezerva na krytie výpadkov spojených s otvorením II. piliera | R | -229 138 | -17 567 | -18 484 |
Rezerva na možný zhoršený vývoj ekonomiky | R | -313 004 | -301 528 | -400 832 |
Celkové zmeny | 2 204 264 | 2 330 616 | 2 746 593 | |
(v % HDP) |
| 3,0 | 3,0 | 3,3 |
- príjmy | 1 822 063 | 1 520 619 | 1 549 623 | |
(v % HDP) | 2,4 | 1,9 | 1,9 | |
- výdavky | 924 343 | 1 129 092 | 1 616 286 | |
(v % HDP) | 1,2 | 1,4 | 1,9 | |
- rezervy | -542 142 | -319 095 | -419 316 | |
(v % HDP) |
| -0,7 | -0,4 | -0,5 |
Pozn.: ide o vplyv na saldo VS, t.j. (+) znamená zlepšenie a (-) zhoršenie salda | ||||
* Ide napríklad o obmedzenie paušálnych výdavkov a zrušenie paušálu pri prenájme, obmedzenie odpočítateľnej položky na manželku/manžela, zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov, zmeny v nedaňových príjmoch. |
Rozpočet verejnej správy v roku 2013 obsahuje príjmové opatrenia v celkovej výške 1,8 mld. eur. Ide napríklad o zmeny v zákone o sociálnom poistení, zmeny v zákone o dani z príjmov (zvýšenie sadzby dane z príjmov právnických osôb na 23%, zavedenie druhej sadzby dane z príjmov fyzických osôb vo výške 25%), rozšírenie osobitného odvodu v bankovom sektore a zavedenie dočasného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach. V rámci nedaňových príjmov sa očakáva najmä jednorazový príjem z digitálnej dividendy a príjmy z nového systému financovania núdzových zásob ropy.
Na strane výdavkov ide o konsolidačné opatrenia v celkovej výške 1,0 mld. eur, ktoré spočívajú najmä v úsporách osobných a prevádzkových výdavkov štátneho rozpočtu a úsporách výdavkov samosprávy.
Zároveň tu došlo aj k vytvoreniu dvoch druhov rezerv. Prvá rezerva slúži na krytie prípadných výpadkov spojených s otvorením druhého piliera, čo súvisí s neistotou ohľadom počtu ľudí, ktorí sa rozhodnú prestúpiť výlučne do priebežného dôchodkového piliera a jeho rozloženia medzi rokmi 2012 a 2013. Druhá rezerva slúži na pokrytie prípadných rizík zo zhoršenia makroekonomického vývoja.
Scenár za predpokladu nezmenených hospodárskych politík (tzv. No-Policy-Change Scenario, ďalej len „NPC scenár“) opisuje hypotetický vývoj verejných financií za predpokladu, že by vláda a parlament neprijímali žiadne opatrenia ovplyvňujúce nastavenie hospodárskej politiky. Vývoj by bol podmienený len makroekonomickým vývojom a existujúcimi politikami vrátane práve účinnej legislatívy.