Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Konsolidačné úsilie vlády na rok 2013

Aktualizované dňa: 18.10.2012 06:00

Konsolidačné úsilie – čistý príspevok vlády k ozdraveniu verejných financií – dosiahne v roku 2013 výšku 1,9 p. b. Za predpokladu nezmenených politík by deficit verejnej správy Slovenska dosiahol v roku 2013 hodnotu 5,9% HDP. Znamená to, že pri stanovenom cieli deficitu vo výške 2,9% HDP, celkovú potrebu konsolidačných opatrení v porovnaní so scenárom nezmenených politík odhadujeme v roku 2013 na 3,0 % HDP. Rozpočet verejnej správy v roku 2013 obsahuje príjmové opatrenia v celkovej výške 1,8 mld. eur. Na strane výdavkov ide o konsolidačné opatrenia v celkovej výške 1,0 mld. eur.

Opatrenia zapracované v rozpočte (tis. eur, ESA 95, rozdiely oproti NPC)

 

kategórie

2013

2014

2015

Zvýšenie a zosúladenie maximálnych vymeriavacích základov

P

125 597

134 303

144 983

Zvýšenie odvodovej povinnosti SZČO a iné zmeny

49 701

68 288

86 318

 - príjmy

P

54 784

78 005

97 700

 - výdavky

V

-5 083

-9 717

-11 382

Zavedenie odvodovej povinnosti na príjmy z dohôd

132 045

138 710

147 025

 - príjmy

P

133 922

140 667

149 274

 - výdavky

V

-1 877

-1 957

-2 249

Zmeny v II. pilieri dôchodkového systému

P

737 021

541 901

573 295

Rozšírenie osobitného odvodu v bankovom sektore

P

84 602

84 602

5 398

Zavedenie dočasného odvodu z podnikania v regul. odvetviach

P

77 000

0

0

Zvýšenie poplatku pri registrácii automobilov

P

27 775

28 328

29 004

Zmeny v sadzbách daní z príjmov

P

351 240

378 415

405 909

Znovuzavedenie koncesionárskych poplatkov

P

73 881

73 979

73 988

Príjmy samosprávy z grantov

P

-134 422

-140 872

-147 917

Digitálna dividenda - príjem z predaja voľných frekvencií

P

130 000

0

0

Nový systém financovania zásob ropy

197 915

199 971

202 171

 - príjmy

P

100 000

100 000

100 000

 - výdavky

V

97 915

99 971

102 171

Ostatné zmeny v príjmoch*

P

60 662

101 292

117 989

Zníženie osobných a prevádzkových výdavkov v štátnom rozp.

V

320 787

431 366

568 345

Úspory ostatných výdavkov v štátnom rozpočte

V

121 752

252 502

279 832

Úspory výdavkov samosprávy

V

427 261

352 789

608 856

Úspory výdavkov ostatných subjektov verejnej správy

V

100 777

161 507

242 920

Zvýš. výdavkov v zdravotníctve v nadväznosti na zvýš. príjmov

V

-137 189

-157 369

-172 208

Rezerva na krytie výpadkov spojených s otvorením II. piliera

R

-229 138

-17 567

-18 484

Rezerva na možný zhoršený vývoj ekonomiky

R

-313 004

-301 528

-400 832

Celkové zmeny

2 204 264

2 330 616

2 746 593

 (v % HDP)

 

3,0

3,0

3,3

 - príjmy

1 822 063

1 520 619

1 549 623

 (v % HDP)

2,4

1,9

1,9

 - výdavky

924 343

1 129 092

1 616 286

 (v % HDP)

1,2

1,4

1,9

 - rezervy

-542 142

-319 095

-419 316

 (v % HDP)

 

-0,7

-0,4

-0,5

   Pozn.: ide o vplyv na saldo VS, t.j. (+) znamená zlepšenie a (-) zhoršenie salda

   * Ide napríklad o obmedzenie paušálnych výdavkov a zrušenie paušálu pri prenájme, obmedzenie odpočítateľnej položky na manželku/manžela, zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov, zmeny v nedaňových príjmoch.

 Rozpočet verejnej správy v roku 2013 obsahuje príjmové opatrenia v celkovej výške 1,8 mld. eur. Ide napríklad o zmeny v zákone o sociálnom poistení, zmeny v zákone o dani z príjmov (zvýšenie sadzby dane z príjmov právnických osôb na 23%, zavedenie druhej sadzby dane z príjmov fyzických osôb vo výške 25%), rozšírenie osobitného odvodu v bankovom sektore a zavedenie dočasného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach. V rámci nedaňových príjmov sa očakáva najmä jednorazový príjem z digitálnej dividendy a príjmy z nového systému financovania núdzových zásob ropy.

Na strane výdavkov ide o konsolidačné opatrenia v celkovej výške 1,0 mld. eur, ktoré spočívajú najmä v úsporách osobných a prevádzkových výdavkov štátneho rozpočtu a úsporách výdavkov samosprávy.

Zároveň tu došlo aj k vytvoreniu dvoch druhov rezerv. Prvá rezerva slúži na krytie prípadných výpadkov spojených s otvorením druhého piliera, čo súvisí s neistotou ohľadom počtu ľudí, ktorí sa rozhodnú prestúpiť výlučne do priebežného dôchodkového piliera a jeho rozloženia medzi rokmi 2012 a 2013. Druhá rezerva slúži na pokrytie prípadných rizík zo zhoršenia makroekonomického vývoja.

Scenár za predpokladu nezmenených hospodárskych politík (tzv. No-Policy-Change Scenario, ďalej len „NPC scenár“) opisuje hypotetický vývoj verejných financií za predpokladu, že by vláda a parlament neprijímali žiadne opatrenia ovplyvňujúce nastavenie hospodárskej politiky. Vývoj by bol podmienený len makroekonomickým vývojom a existujúcimi politikami vrátane práve účinnej legislatívy.

komentár IFP