Registrácia automobilov podľa nových pravidiel
Aktualizované dňa: 21.09.2016 06:00
Od februára budúceho roka čakajú motoristov, ktorí si kúpia auto zmeny v platení registračného poplatku. Po novom sa poplatok bude platiť nielen podľa výkonu motora, ale úlohu bude zohrávať aj vek vozidla. Dobrou správou je, že väčšina majiteľov nových áut bude pri ich zápise platiť menej alebo rovnako ako doteraz.
Pre najnižšiu výkonnostnú kategóriu do 80 kW bez ohľadu na to, či ide o nové, jazdené alebo dovezené vozidlo zostáva poplatok rovnaký ako v súčasnosti, a to 33 eur. Rovnakú sumu budú platiť majitelia starších vozidiel s nízkou zostatkovou hodnotou vyjadrenou vzorcom, ktorý je uvedený v zákone. Celkovo teda žiadna zmena oproti súčasnosti nenastane pri 68% registrovaných vozidiel. Zvýšenie, resp. zníženie pocíti rovnaký počet majiteľov áut pri zápise, v oboch prípadoch je to 16% z celkového ročného počtu registrácií.
Nové autá budú platiť vo väčšine výkonnostných kategórií nižší poplatok ako v súčasnosti (s výkonom do 176 kW). Naopak, oproti súčasnosti si priplatia majitelia drahých a vysokovýkonných áut. Pri dovoze vozidiel zo zahraničia dochádza k zmenám, a to najmä kvôli zohľadneniu veku vozidla, vďaka ktorému sa po prepočte vo väčšine prípadov poplatok zníži.
Pri predaji v poradí druhému a ďalšiemu majiteľovi sa poplatok spravidla zvýši. Toto sa opäť netýka kategórie vozidiel do 80 kW a starších áut s nízkou zostatkovou hodnotou vyjadrenou vzorcom.
Do návrhu zákona sa dostal aj ekologický aspekt. Pre vozidlá s alternatívnym pohonom (hybridný pohon, CNG, LNG a vodík) sa poplatok vypočítaný podľa vzorca zníži o polovicu. Elektromobily platia už aj v súčasnosti najnižšiu sumu poplatku, teda 33 eur.
Polemika o preregistrácii a poplatkoch za prepis tu vždy bola a bude, treba však povedať, že zavedenie tohto poplatku v roku 2012 nemalo žiadny vplyv na zníženie počtu registrácií vozidiel v nasledujúcich rokoch. Naopak, počet zaregistrovaných automobilov na Slovensku v roku 2015 dosiahol historické maximum, kedy bolo podľa štatistík zaregistrovaných viac ako 108 tisíc nových vozidiel všetkých kategórií. Rovnako sa v rokoch 2013 a 2014 zvýšil aj počet jednotlivo dovezených vozidiel na Slovensko.
Registračný poplatok slúži jednak na krytie administratívnych nákladov štátu s vydaním dokladov k vozidlu a vedením evidencie vozidiel a jednak má povahu majetkovej dane.
Sadzby registračného poplatku vrátane jeho odstupňovania podľa veku sú nastavené tak, že štát vyberie v porovnaní so súčasným systémom rovnakú sumu finančných prostriedkov. Ak zoberieme do úvahy aj zvýhodnenie pre environmentálne priaznivé vozidlá, štát získa do rozpočtu o 800 tisíc EUR ročne menej.