Slovensko by malo zvýšiť podiel „dobrých“ daní
Aktualizované dňa: 11.10.2011 06:00
Z hľadiska rozdelenia na menej a viac škodlivé dane(1) patrí daňový systém v SR len medzi priemer Európskej únie. Za posledné tri roky došlo k miernemu zhoršeniu podielu a SR tak nevyužila krízové obdobie na vylepšenie daňového systému. Na základe vývoja implicitných sadzieb(2) možno konštatovať, že zaťaženie kapitálu a energií v SR je oproti EÚ veľmi nízke. Na druhej strane zaťaženie práce je relatívne vysoké. Kým otázka zdanenia kapitálu je komplikovaná jeho mobilitou v rámci voľného trhu a odkázanosťou SR na získavanie zahraničných investícií, v prípade zdaňovania energií existuje významný priestor pre zvýšenie daňového zaťaženia. Nemeniť štruktúru daní ich zmrazením by bolo škodlivé rozhodnutie voči budúcej životnej úrovni.
Upozornenie
Materiál prezentuje názory autorov a Inštitútu finančnej politiky, ktoré nemusia nutne odzrkadľovať oficiálne názory Ministerstva financií SR. Cieľom publikovania komentárov Inštitútu finančnej politiky (IFP) je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne ekonomické témy. Citácie textu by sa preto mali odkazovať na IFP (a nie MF SR), ako autora týchto názorov.
(1) Ekonomická teória hovorí, že všetky dane okrem daní na externality sú pre ekonomický rast škodlivé. Teória ale aj prax (odporúčania OECD a EK) však delí dane na „menej škodlivé“ pre rast ako sú dane na spotrebu (nepriame dane ako DPH, spotrebné dane, ostatné dane z produkcie, dane na majetok a dane na negatívne externality). Viac škodlivé príjmy sú dane na aktivitu ako sú napr. priame dane(DPFO, DPPO, odvody, ostatné priame dane). V tomto komentári sa menej a viac škodlivé dane myslia v kontexte voči dlhodobému ekonomickému rastu.
(2)Definícia a výpočet implicitných daňových sadzieb sú uvedené v komentári č. 14/2009