ÚHP: Nový grafikon posilní dopravu a zrýchli cestovanie vlakom
Aktualizované dňa: 27.10.2022 13:30
Nový reformný grafikon železničnej dopravy začne platiť už od decembra 2022. Tento strategický dokument posilňuje dopravu o 4 %, zrýchľuje medzimestské spojenie v priemere o 2 minúty, a to všetko s o 6 % nižšími jednotkovými nákladmi. Väčšina cestujúcich tak bude už čoskoro cestovať rýchlejšie v menej preplnených vlakoch a s kratším čakaním na ďalší spoj, konštatuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR.
Vďaka zmenám grafikonu pôjde 12 % cestujúcich rýchlejšie o 15 minút, a to najmä na najvyužívanejších trasách. Jazda z Bratislavy na sever a východ sa napríklad pre cestujúcich zrýchli o 15 až 25 minút. Dostupnosť Bratislavy, Žiliny a Košíc zo vzdialenejších miest a obcí sa rovnako zlepši vďaka novým zrýchleným vlakom a lepším prípojom, a to o 15 minút. Zároveň vzniknú nové prestupné spojenia napríklad v Šuranoch, Zbehoch, Prievidzi, Púchove či Margecanoch.
„V súčasnosti režim naráža na svoje limity – vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút. Ak chceme, aby vlak tvoril skutočnú alternatívu voči autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie. A to bol náš cieľ, ktorí sme si spoločne stanovili,“ zdôraznil Rastislav Farkaš, expert na železničnú dopravu ÚHP. „Som rád, že po stovkách hodín podrobných analýz a diskusií, môžeme predstaviť dokument, ktorý má potenciál pomôcť všetkým cestujúcim na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že ide o najväčšiu reformu v železničnej doprave za poslednú dekádu, na ktorú doteraz nikto nenabral dostatočnú odvahu.“
Nový grafikon bude pre štát navyše lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. Ak by sme chceli dosiahnuť takýto výsledok iným spôsobom, museli by sme pridať približne 60 nových vlakov denne.
Rizikom pre implementáciu ostáva prípadné rozpočtové provizórium, z dôvodu ktorého môže nastať neželaná redukcia vlakov. Ministerstvo financií preto opätovne zdôrazňuje, že akékoľvek výzvy na neschválenie rozpočtu považuje za veľmi nezodpovedné. Prípadné škrty vlakových spojení pre rozpočtové provizórium však nebudú po prijatí nového grafikonu tak výrazné, akoby boli pri zachovaní súčasného stavu.
Grafikon je úvodom prvej etapy implementácie Plánu dopravnej obslužnosti, reformného strategického dokumentu, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR spolu s expertmi z Útvaru hodnoty za peniaze MF SR, ZSSK a ŽSR, s cieľom zvýšiť efektívnosť železničnej dopravy. Jeho zavádzanie je naplánované na roky 2021 – 2025, pričom najzásadnejšie zmeny prebehnú od decembra 2022.